هجرت امام رضا (ع) دومین هجرت تاریخ‌ساز جهان اسلام است

هجرت امام رضا (ع) دومین هجرت تاریخ‌ساز جهان اسلام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هجرت امام رضا(ع) پس از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، دومین هجرت تاریخ‌ساز جهان اسلام است.


به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر جمعه در آیین نمادین ورود کاروان امام رضا(ع) به نیشابور اظهار کرد: حضور امام رضا(ع) در ابتدای قرن سوم در این منطقه یک نقطه عطف تاریخ‌ساز است و روزی که خلیفه عباسی به باور خودش برای اینکه جلو درخشش نور امامت را در مدینه بگیرد امام رئوف را وادار به هجرت کرد هیچ‌گاه به ذهن عمال خلافت خطور نمی‌کرد این‌ هجرت تاریخ‌ساز که پس از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، دومین هجرت تاریخ‌ساز جهان اسلام‌ است منشأ حرکات بزرگ و شکل‌گیری تمدن رضوی شود. وی افزود: آنچه در قرون سوم تا پنجم به نام درخشش تمدن اسلامی شناخته می‌شود نقطه عطف آن، این هجرت تاریخ‌ساز است و مسیر حرکت طوری در نظر گرفته شده بود که به گمان خودشان محبان اهل بیت کمتر موفق به زیارت امام رئوف شوند. اما در این‌ خطه علم‌پرور نیشابور که یادگاری از دوره شکوه خراسان بزرگ است در ازدحام کاتبان و دانشمندان به اصرار آنان‌ حدیثی از ائمه اطهار و اجدادش به نقل از خداوند متعال نقل می‌کنند و توحید را با امامت پیوند می‌زنند و سپس شرط توحید را امامت قرار دادند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: امام رئوف کلیدی‌ترین جمله تاریخی را در مسیر هجرتشان از مدینه به مرو بیان می‌کنند که تا امروز بر تارک علم و فقاهت و امامت می‌درخشد و مردم نیشابور در این‌ مقطع تاریخی به واسطه حضور علما و مشاهیر و کتاب حدیث این افتخار را داشتند میزبان نگارش این حدیث الهی باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه