۸۰ درصد پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

۸۰ درصد پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: اکنون 3/79درصد از پهنه این استان ۲۸هزار کیلومترمربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تأثیر این پدیده است.
مهدی کمالی اظهار کرد: براساس شاخص اس.پی.ای.آی دوره یک ساله تا پایان اردیبهشت امسال، اکنون 4/19درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، حدود ۳۰درصد خشکسالی شدید، 8/18درصد خشکسالی متوسط و 6/11درصد خشکسالی خفیف است. 
وی با بیان اینکه وضعیت خشکسالی در مابقی پهنه استان نرمال است، گفت: در شهرستان‌های اسفراین و بجنورد ۱۰۰درصد پهنه منطقه درگیر خشکسالی است و این رقم در شهرستان جاجرم حدود ۹۸درصد است. اکنون کمترین میزان خشکسالی در شهرستان فاروج به میزان 8/31درصد از پهنه این شهرستان ثبت شده است. 
به گزارش ایرنا، براساس آمار در ۳۰ سال گذشته، بارندگی در ایستگاه بجنورد روند رو به کاهش داشته در این مدت به ازای هر ۱۰ سال، میزان بارندگی ۱۶میلیمتر کاهش یافته و براین اساس در این مدت میزان بارندگی در بجنورد در سه دهه گذشته ۴۸میلیمتر کاهش داشته است.
در سال1370 میزان بارندگی در بجنورد ۳۲۵.۶میلیمتر ثبت شده که این رقم در سال 1400 با ۴۸میلیمتر کاهش به ۲۶۹.۶میلیمتر رسیده است. البته در این سه دهه، برخی سال‌ها میزان بارندگی‌ها خوب بوده اما در مجموع میزان بارندگی روند کاهشی داشته است.
میانگین دمای شهر بجنورد هم به ازای هر ۱۰سال، 5/0 درجه افزایش یافته و در این مدت 5/1درجه به دمای این شهر افزوده شده است.
در سه دهه گذشته میانگین دمای شهر بجنورد از 7/12درجه سانتیگراد به 1/13 درجه رسیده و به ازای هر ۱۰ سال، سه روز از روزهای یخبندان در شهر بجنورد کم شده، در شهر بجنورد در سه دهه گذشته ۹ روز از روزهای یخبندان کاسته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه