«رشدی» 33 سال پیش مُرد

بررسی جوانب حمله به نویسنده مرتد «آیات شیطانی» از منظر بین‌المللی در گفت‌وگو با محمدصادق کوشکی

«رشدی» 33 سال پیش مُرد

سلمان رشدی نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی، در آمریکا مورد سوءقصد قرار گرفت! هرچند پزشکان معتقدند او زنده می‌ماند، اما گویا زخم‌های جدی برداشته است.


​​​​​​​گفته می‌شود ضارب جوانی 24ساله به‌نام «هادی مطر» با اصالت لبنانی و تبعه آمریکاست. به این شکل باید گفت سلمان رشدی، 33سال پس از صدور فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد او، توسط فردی مورد حمله قرار گرفته که هفت سال پس از صدور این فتوا به‌دنیا آمده است. باوجود این دکتر محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: «رشدی همان 33سال پیش در سال 1367و پس از آنکه کتاب هتاکانه خود را منتشر کرد، مرده است. فردی که هر روز عمرش را در کابوس بگذراند و زندگی توأم با ترس داشته باشد، نشانی از حیات در او باقی نخواهد ماند». او معتقد است: «رشدی با اینکه به‌نظر زنده می‌ماند، اما کابوس او چندین برابر می‌شود و اگر هم می‌مرد این کابوس به دیگر توهین‌کنندگان به اسلام و مبانی اسلامی منتقل می‌شد. این سرنوشت کسی است که تصور می‌کند می‌تواند به اسلام توهین کند و قسر در برود». 
در سوی دیگر اما برخی معتقدند سوءقصد به‌جان رشدی مشکوک است. سید محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توییتی ضمن انتشار عکس‌هایی از جان بولتون، پمپئو و سلمان رشدی نوشت: «️من برای کسی که سال‌ها علیه اسلام و مسلمانان نفرت پراکنی کرد، اشکی نمی‌ریزم. ️اما آیا این اتفاقی است که درست زمانی که در آستانه احیای توافق هسته‌ای هستیم، آمریکا ادعای ترور بولتن را مطرح می‌کند و سپس چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد؟!». 
برخی دیگر هم حادثه برای رشدی را با حادثه میکونوس که به محاکمه غیرقانونی یک تبعه ایرانی در برلین منجر شد، مقایسه کرده‌اند. برخی نیز این حادثه را با قتل ندا آقاسلطان مرتبط دانسته‌اند که در سال 88 مقدمه‌ای شد برای شروع یک پرونده حقوق بشری برای کشورمان.
کوشکی اما دراین‌باره اظهار می‌کند: «سوء قصد به‌جان سلمان رشدی شبیه هیچ یک از موارد گفته شده نیست. ارتباطش با مذاکرات خیلی کم است؛ چرا که برجام، تنها یکی از چندین پرونده سیاست خارجی آمریکاست و برای اثرگذاری بر آن هم راه‌های دیگری وجود دارد. شباهتی هم به میکونوس یا ماجرای ندا آقا سلطان ندارد؛ چرا که در این پرونده‌ها غرب موفق شد ارتباط مستقیم بین نظام جمهوری اسلامی و آن‌ها ایجاد کند. اما در سوءقصد به‌جان سلمان رشدی، هیچ ارتباط مستقیمی بین ضارب و نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد».او درباره چگونگی موضع‌گیری دستگاه دیپلماسی کشورمان در این ماجرا هم اظهار می‌کند: «سلمان رشدی موجود مهمی نیست که ارزش داشته باشد روی آن وقت گذاشت. رشدی همان 33 سال پیش مرده است و حالا دیگر باید از کنار او رد شد.»این ماجرا چه توطئه باشد چه نه، این موضوع غیرقابل انکار است که فتوای پیرمردی فقیه و شجاع در 33سال پیش همچنان مانند چشمه می‌جوشد و می‌تواند انگیزه برخورد با دشمنان اسلام و مسلمانان باشد.

خبرنگار: مهدی زارع  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه