حبیب ایران

گفت‌وگوی قدس با سردار سالار آبنوش، همرزم سردار شهید حسین همدانی به مناسبت روز مقاومت اسلامی

حبیب ایران

دشمنان او را «نابغه جنگ‌های نامنظم» می‌نامیدند

یکی از فرزندان امام خمینی(ره) که تا آخرین لحظه عمر بر مفهوم «مقاومت اسلامی» پایبند ماند شهید سردار حسین همدانی بود.


همو که پیش از انقلاب در جبهه مبارزه با حکومت طاغوت مجاهدت کرد و در هشت سال جنگ تحمیلی رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.
آن زمان که کشور درگیر فتنه شد و فتنه‌گران به دنبال اغتشاش در این سرزمین بودند با همان دلاوری روزهای دفاع مقدس وارد میدان شد و با فرماندهی شجاعانه نقشه فتنه‌گران را نقش برآب کرد.
در این روزها برخی از فتنه‌گران هتاکانه بر ضد این شهید سرافراز سخن راندند و به دنبال آن بودند تا چهره او را در ذهن مردم مخدوش کنند، اما آن‌ها غافل از آن بودند که فرماندهانی چون شهید همدانی با اخلاص تمام در راه اسلام و انقلاب جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند. 

به مناسبت روز مقاومت اسلامی گفت‌وگویی با سردار سالار آبنوش، معاون سابق عملیات و مقاومت مردمی سازمان بسیج مستضعفین داشته‌ایم. او بیش از 38سال با شهید همدانی آشنایی داشته و در طول سال‌های مختلف معاون عملیات، مهندسی و اطلاعات شهید سردار همدانی در سپاه انصارالحسین(ع) همدان بوده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

امام خمینی(ره) با استقامتی مثال زدنی توانست با همراهی مردم حکومت طاغوت را سرنگون کند. به نظر شما عنصر مقاومت و پایمردی تا چه اندازه در این مسیر کمک‌کننده بود؟
انقلاب اسلامی در قرن اخیر برای قدرت‌های جهانی یک اتفاق غیرمنتظره بود که با تکیه بر جهان‌بینی، دین و مبانی توحیدی توانست برنامه‌های استکبار جهانی، آمریکا و اسرائیل را بر هم بزند. امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، در این مقطع از تاریخ، با ایجاد انقلاب اسلامی توانست در روند تاریخ و زندگی بشری تغییری اساسی و بنیادی ایجاد کند.
اتفاقی که در سال۱۳۵۷ افتاد، با علمداری حضرت امام(ره) و شهدای در رکاب ایشان، پرده و لایه سختی که روی اسلام کشیده شده بود را برداشت و 8میلیارد انسان یک حقیقت و واقعیت اساسی که می‌توانست نجات‌بخششان باشد را دیدند. سال‌های نخست مبهوت بودند و نمی‌دانستند چه شده است. بعضی از ابرقدرت‌ها فهمیده بودند و بعضی دیگر در حال بررسی‌ بودند؛ برای سرکوب جمهوری اسلامی بسیج شدند و برای نخستین‌بار دو قدرت شرق و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران متحد شدند و جنگی را راه انداختند که هم اسلام از بین برود و هم ایران. اما اراده خدا بر این است که در این زمان زمینه‌سازی ظهور صورت بگیرد؛ با سختی موانع برطرف می‌شود و اسلام جلو می‌رود.

مفهوم استقامت و پایداری با نگاه امام(ره) چقدر در میان مسلمانان دیگر کشور‌ها متبلور شد؟
23مرداد به نام «مقاومت اسلامی» نام‌گذاری شده است، به عنوان تبلور نیروهای مستضعف و خالی از تجهیزات حزب‌الله لبنان که توانستند با دستان خالی کمر رژیم اشغالگر قدس را بشکنند. در حالی که دشمن فکر می‌کرد تجهیزات عامل پیروزی است، مقاومت اسلامی بر دشمنی که تا دندان مسلح بود، فائق آمد و پیروز شد. در جنگ 33روزه پل هوایی تسلیحاتی از غرب به تل‌آویو ایجاد شده بود، یعنی یک لحظه آسمان تل‌آویو بدون پرواز نبود و هواپیماها و محموله‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی را به رژیم صهیونیستی می‌رساندند. اما در این طرف هیچ خبری نبود، جز تعدادی انسان که از نظر جسم و تجهیزات ضعیف بودند، ولی از نظر ایمان و اعتماد به خدا در اوج. دیدید که در چنین شرایطی پیروزی حاصل شد و این جماعت اندک بر آن جماعت کثیر فائق آمدند و خداوند قدرت و معجزه‌اش را به کسانی که اهل فهم هستند نشان داد. جبهه حق پیروز شد و دشمن مستأصل گشت.
امروز در سایه‌سار متعالی فقه امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) که تبلور آن ولایت مطلقه فقیه است، ما توانستیم ارتشی از جنس مردم را بدون هزینه در جای جای این کره خاکی که انسان‌های آزاده حضور دارند ساماندهی کنیم؛ ما توانستیم با واژه جبهه مقاومت این انسان‌های آزاده را به هم پیوند بزنیم، در سایه‌سار رهنمودهای الهی و قرآنی دل‌ها را به هم گره بزنیم و قدرتی در سطح منطقه و جهان ایجاد کنیم. امروز جبهه مقاومت نه‌تنها برای ارزش‌های الهی، بلکه برای تجار منطقه و کسانی که اهداف مادی دارند و به امنیت نیاز دارند نیز نقش ناجی را داشتند و آن‌ها را از بلایی به نام داعش و تکفیری‌ها نجات دادند. اگر امنیت در سطح منطقه و به‌خصوص غرب آسیا و خلیج فارس که قطب اقتصادی جهان است وجود نمی‌داشت و آن‌ها موفق می‌شدند حکومت تشکیل بدهند که البته این سیاست کثیف استکبار بود، امروز حتی آمریکا هم با آنکه خودش این فتنه را در منطقه ایجاد کرده جرئت نمی‌کرد در منطقه حاضر شود.

سردار همدانی یکی از فرماندهانی بود که در طول سال‌های عمرش با تأسی به مکتب امام(ره) مجاهدت‌های فراوانی کرد. شما از چه زمانی با ایشان آشنا شدید؟
بنده ۳۸سال مستقیم و غیرمستقیم تا شهادت حاج‌حسین همدانی در رکاب ایشان بودم و تربیت‌شده ایشان هستم. افتخار می‌کنم که الفبای مبارزه را از حاج‌حسین همدانی یاد گرفتم. سال‌ها در عناوین مختلفی افتخار داشتم که معاون ایشان باشم. در زندگی شخصی نیز از نزدیک با هم در ارتباط بودیم. در توصیف خلقیات این بزرگمرد باید بگویم که ایشان سرآمد حیا بود. ایشان در شجاعت هم سرآمد بود. من هرگز در این سال‌ها ترس را در وجود حاج‌حسین همدانی ندیدم. هرچه صحنه نبرد سخت‌تر می‌شد، ایشان برافروخته‌تر و جدی‌تر می‌شد؛ مثل ایام دفاع مقدس و به‌خصوص فتنه سال۸۸ که آقای همدانی فرمانده میدان در ایران و پایتخت بود.

در سال‌های مبارزه با تروریست‌های داعش در سوریه، سردار همدانی حضور فعالی در مبارزه با تکفیری‌ها داشت. به نظر شما او چه تأثیری در خشکاندن ریشه داعش داشت؟ 
سردار شهید همدانی در شرایطی وارد سوریه شد که 90درصد خاک سوریه به دست اجنبی افتاده بود و این کشور مثل لقمه‌ای در معده استکبار داشت هضم می‌شد؛ اما شهید همدانی این لقمه را از دهان استکبار بیرون کشید و دوباره سوریه را آزاد کرد.
دشمنان ما، چه ناتو و چه سران استکبار و سران جبهه‌های تکفیری، شهید حاج‌حسین همدانی را نابغه جنگ‌های نامنظم نام‌گذاری کردند. او به عنوان بزرگ‌ترین ژنرالی که توانست در سخت‌ترین شرایط همه محاسبات مادی را برهم بزند شناخته می‌شود. در شرایطی که همه چیز تمام شده بود و جبهه تکفیر برای کشورهای دیگر داشت برنامه‌ریزی می‌کرد، شهید حاج حسین همدانی وارد شد و تحت یک سلسله فرماندهی از حاج قاسم سلیمانی در سپاه قدس و به عنوان سرباز تحت امر رهبر معظم انقلاب، توانست آن پیروزی بزرگ را رقم بزند. دشمن که نام ایشان را نابغه جنگ‌های امروز بشریت گذاشت، به خاطر تدبیر، حکمت و اخلاصی بود که خداوند به ایشان داده بود.

از نگاه شما این شهید بزرگوار چه مؤلفه‌های بارز شخصیتی داشتند؟ 
 ایشان به‌راستی عاقلانه تصمیم می‌گرفت و به هیچ عنوان هیجان‌زده نمی‌شد. در سخت‌ترین شرایط آرامش کامل داشت و کاملاً صحنه را بررسی و طراحی می‌کرد. من معتقدم خداوند حاج‌حسین همدانی را برای انقلاب اسلامی در استان همدان قرار داد تا فرزندان همدان را بسیج کند؛ استان همدانی که با جمعیت زیر 700هزار نفر، در دفاع مقدس بالای 8هزار شهید داد؛ یعنی بیشترین شهید در سطح کشور. همه این‌ها در پرتوی نفس حاج‌حسین همدانی و تشکیل لشکر قدرتمند انصارالحسین(ع) بود که ایشان آن را فرماندهی می‌کرد و ما همه نیروی او بودیم.

در روزهای اخیر سخنانی هتاکانه بر ضد این فرمانده دلیر گفته شد. از دیدگاه شما این دشمنی‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟
در فتنه۸۸ به خیال فتنه‌گران همه چیز تمام شده بود؛ حتی متن قانون اساسی جدیدی که دشمن آن را تدوین و تعریف کرده بود و به دست این‌ها رسانده بود. این‌ها به خیال خودشان به جبهه استکبار قول داده بودند که کارشان تمام است و حتی مناصب را هم تعریف کرده بودند و فکر می‌کردند تا چند روز بعد جمهوری اسلامی تمام است و این‌ها مستقر خواهند شد. اما وقتی حاج‌حسین همدانی وارد شد، با کمک نیروهای کف میدان اعم از بسیجی‌ها و غیربسیجی‌ها مسئله را جمع کرد. دیدید که این طومار پیچیده شد و سران فتنه دستگیر شدند. این‌ها تا سال‌ها خواهند سوخت و اگر بتوانند تا سال‌های سال به ساحت شهید همدانی اسائه ادب خواهند کرد. 
خدا به ایشان توانایی داد که فتنه۸۸ را سرکوب کند و دشمن برای همیشه ناامید شود. دشمن در این فتنه همه چیز را تمام‌شده می‌دانست، اما حاج‌حسین به میدان رفت و در مقابله با آن‌ها دشمن را ناکام گذاشت. اینکه می‌بینید سران فتنه حرف‌هایی می‌زنند که نشان از سوزش درونشان دارد، به این دلیل است که حاج‌حسین همدانی همه آن‌ها را ناکام کرد. 
​​​​​​​
خبرنگار: امید حسینی‌نژاد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه