اعتاب مقدسه ایران و عراق، عامل روابط دوستانه تاریخی دو ملت

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار نخست‌وزیر عراق مطرح کرد

اعتاب مقدسه ایران و عراق، عامل روابط دوستانه تاریخی دو ملت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی عصر روز گذشته در دیدار نخست‌وزیر عراق که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، ضمن تبریک انتخاب وی، اظهار کرد: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به‌هیچ‌عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست؛ بلکه یک حقیقت عینی است.


تولیت آستان قدس رضوی افزود: ریخته شدن خون پاک سردار بزرگ و عزیز ایرانی حاج قاسم سلیمانی در کنار فرمانده گرامی عراقی ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند؛ ابراز کرد: دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این دو کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند. 
وی افزود: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دو ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند. اما پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این دو کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است. ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار(ع) مدفون در عراق و مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ایران می‎دانیم. 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما به میزبانی 2میلیون زائر عراقی در طول سال در ایران افتخار می‌کنیم؛ اظهار کرد: در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب زبان حضرت رضا(ع) اختصاص داده‌ایم که عمده آن‌ها زائران عزیز عراقی هستند. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی همچنین در این دیدار از مهمان نوازی مردم عراق به ویژه در ایام اربعین حسینی قدردانی کرد.
 در این دیدار «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از فراهم آمدن توفیق زیارت حضرت رضا(ع) ابراز کرد: دوستی میان دو ملت ایران و عراق سابقه‎ای تاریخی دارد؛ مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی که میان مردم دو کشور وجود دارد می‌تواند موجب رابطه عمیق دوستانه میان دو کشور شود. 
وی همچنین با اشاره به ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار یکدیگر موجب تقویت ارتباط دو ملت ایران و عراق شد؛ خدماتی که سردار سلیمانی در کنار الحشد الشعبی برای نابودی داعش و امنیت عراق انجام داد بهترین نمونه برای اخوت، دوستی و برادری مردم دو کشور است و نشان دهنده این است که دو کشور همراه یکدیگر در یک راستا گام بر می‎دارند. 
نخست وزیر عراق ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل برقراری روابط میان اعتاب مقدسه عراق و ایران، خاطرنشان کرد: آماده هستیم در راستای تسهیل برقراری روابط میان عتبات عالیات عراق و ایران اقدامات لازم را انجام دهیم و از خدمات بسیار خوب و گسترده آستان قدس قدردانی می‌کنیم که این خدمات بیانگر اخلاص مسئولان آستان قدس در عمل است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه