گوارای کردستان

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور در سفر رئیس‌جمهور به سنندج به بهره‌برداری رسید

گوارای کردستان

طرح انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان بود که اجرای آن از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم اجرای آن در اولویت‌ قرار گرفت و با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده طرح اجرا و این پروژه تکمیل شد. 


مردم سنندج در چند سال اخیر از طعم و بوی آب‌شرب این شهر به‌شدت ناراضی بودند و هرازگاهی با انتشار عکس یا فیلم از آب داخل لوله‌های منزل یا دبه‌های به‌صف‌کشیده‌شده جلو چشمه‌های اطراف شهر در فضای مجازی، نارضایتی خود را از کیفیت نامطلوب آب اعلام می‌کردند و مسئولان را به‌چالش می‌کشیدند. پروژه آبرسانی اخیر گام مهم دولت در رفع این مشکل مردم کردستان است. 

عبور از موانع سخت‌گذر
این پروژه که به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموارترین و سخت‌گذرترین مناطق کشور اجرا شده، ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. به دلیل ناهمواری مسیر انتقال آب، چند ایستگاه پمپاژ در مسیر ساخته شده که آب را تا ارتفاع ۴۸۰ متری پمپاژ خواهند کرد. با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر ارتقای قابل توجه کیفیت آب شرب و انتقال سالانه دست‌کم ۵۷ میلیون مترمکعب آب سالم به شهر سنندج، پایداری آب شرب نیز تا افق سال ۱۴۲۵ تأمین خواهد شد. با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به سنندج از مسیر سخت‌ زاگرس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت یعنی تأمین آب باکیفیت در استان کردستان مرتفع شد.

بهره‌گیری از توان مهندسان بومی 
قطار بهره‌برداری از اَبرپروژه‌های آبرسانی پس از طرح آبرسانی غدیر، طرح آبرسانی به همدان به ایستگاه سنندج رسید و مدرن‌ترین و یکی از پیچیده‌ترین خطوط انتقال آب در دستور کار قرار گرفت.پروژه انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت برای بهبود کیفیت آب شرب مردم مرکز کردستان به حساب می‌آمد که در ابتدای دولت در فهرست پروژه‌های ویژه قرار گرفت.جزئیات فنی این پروژه بیانگر آن است که مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای هزار و 200 و هزار و 400 میلیمتر منشعب شده و بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵ را فراهم خواهد کرد تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند .این طرح با بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی و با بهره‌گیری از توان ۶۰۰ نفر از مهندسان، متخصصان و کارگران بومی در مدت کمتر از دو سال به ثمر نشست.

برای نخستین بار ...
نگاهی به وضعیت پروژه بیانگر آن است که در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به ۲ اتمسفر برای نخستین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است .در این سیستم، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد کرده و سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود .
طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان و کارخانه‌های داخلی انجام شده است .این طرح با بودجه 8هزار و 500 میلیارد ریالی و در مدت حدود دو سال به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مهندسین مشاور آبان‌پژوه و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، مؤسسه اروندان و مشارکت تارا - معتبر اجرا شد.

تأمین آب شرب پایدار و باکیفیت در سنندج هدف دولت است
در همین راستا؛ کریم شیبانی یکتا، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در بیان جزئیات فنی این پروژه؛ رفع بوی نامطبوع از آب شرب سنندج و انتقال آب سد آزاد از مسیرهای سخت‌گذر کوهستانی را از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر بوده است که پمپاژ این میزان ارتفاع و ایجاد کانال در دل صخره‌ها در مسیر سخت و کوهستانی برای عبور خط لوله فولادی بسیار دشوار و پیچیده بود.
مدیرعامل شرکت آب نیرو افزود: در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای هزار و 200 و هزار و 400 میلیمتر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر ایجاد شده است تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.
افتتاح پروژه‌های آبرسانی با تکمیل بخش زیرساخت آب شرب کشور گامی مهم در راستای رفع تنش آبی مناطق مختلف است و تلاش دولت در کنار مصرف بهینه مردم می‌تواند زمینه تأمین پایدار این مایع حیات در بخش شرب را به خوبی مهیا کند.

دولت به دنبال توسعه و تعالی کردستان است
همچنین ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج که در مسجد دارالاحسان اقامه شد، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان و افتتاح طرح آبرسانی به سنندج، این اقدام شایسته دولت در کردستان را شایسته قدردانی دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح، مشکل کیفیت و طعم نامطلوب آب شرب این شهر برطرف شد. امام جمعه سنندج یادآور شد: طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با ۲۸ کیلومتر لوله‌گذاری در نقاط سخت‌گذر، کاری بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است. ماموستا رستمی این طرح را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی در کشور خواند و اضافه کرد: به گفته مسئولان، اکنون آب شرب سنندج از لحاظ کیفیت با آب معدنی تفاوتی ندارد، بنابراین دغدغه چندین ساله شهروندان سنندجی با تلاش مسئولان برطرف شد.
امام جمعه سنندج گفت: دولت به دنبال توسعه و تعالی کردستان است و مردم کُرد هم هیچ گاه به دنبال ناامنی نبوده‌ و نیستند بلکه همواره خواهان امنیت و آسایش هستند.
ماموستا رستمی افزود: در سفر رئیس‌جمهور به کردستان، مسئولان استان مشکلات مردم و جوانان را به ویژه در حوزه اشتغال و معیشت به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اعلام کردند و وی نیز بر تلاش جدی برای رفع این مشکلات تأکید کرد. وی در بخش دیگری از خطبه‌ها ضمن تبریک روز پرستار و قدردانی از تلاش کادر درمان در زمان شیوع کرونا، گفت: پرستاری به معنای عشق، محبت و ایثار است و باید همواره قدردان زحمات و از خودگذشتگی‌های این قشر تلاشگر بود. امام جمعه سنندج ادامه داد: ایجاد مراکز علمی و پرورش افراد نخبه، ایجاد بیمارستان و درمانگاه، تأمین معیشت مردم در شرایط سخت و ضرورت در نظر گرفتن تمهیدات لازم پیش از حوادث غیرقابل پیش‌بینی از دیگر وظایف دولت است، ضمن اینکه در این زمینه به ویژه در بخش درمان، کارهای بسیار خوبی در کشور و استان کردستان انجام شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه