در آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا چه می‌گذرد؟

نگاهی به فعالیت‌های آزمایشگاهی مشکوک ایالات‌متحده در جهان

در آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا چه می‌گذرد؟

موضوع آزمایش‌های شیمیایی و بیولوژیک پنهانی ایالات متحده در نقاط مختلف جهان که می‌تواند زیست بشری را با تهدید جدی مواجه کند همواره مورد توجه بوده است. با وجود این، بحران اوکراین و افشاگری روسیه درباره این فعالیت‌های مشکوک، ضرورت نظارت بر مراکز آمریکایی را بار دیگر در کانون توجهات جهانی قرار داده است.


در آخرین مورد، 12 آبان ماه، نماینده چین در نشست شورای امنیت از درخواست روسیه برای تحقیق در مورد فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک واشنگتن در اوکراین حمایت کرد. آمریکا و انگلیس از جمله کشورهای دارای فناوری‌های پیشرفته در حوزه بیولوژیک هستند و بارها از این توان همچون تولید سلاح‌های میکروبی، انتقال بیماری، تست و کشت ویروس علیه ملت‌ها استفاده کرده‌اند. 
در یکی دو سال اخیر که همه‌گیری کرونا جهان را به‌شدت گرفتار کرد، هرچند ایالات متحده همواره به دنبال منبع و منشأ این ویروس در آزمایشگاه‌های چینی می‌گشت ولی بسیاری، واشنگتن را پشت این همه‌گیری می‌دانستند. برخی، صحبت‌های بیل گیتس را مؤید همین نقش ویرانگر آمریکا می‌دانند. میلیاردر مشهور آمریکایی چندی پیش در مصاحبه با فایننشال تایمز هشدار داده بود ممکن است بشر هنوز بدترین وضعیت همه‌گیری یک بیماری را تجربه نکرده باشد و نوع مرگبارتری ظاهر شود، موضوعی که به یک رخداد بیولوژیک خطرناک قریب‌الوقوع اشاره دارد. در ادامه، نگاهی آماری به فعالیت‌های بیولوژیک ایالات متحده در سرتاسر جهان انداخته‌ایم.

اطلاعاتی درباره فعالیت‌های بیولوژیک ایالات متحده 

آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در نقاط مختلف جهان  336

تعداد کشورهای میزبان فعالیت‌های بیولوژیک واشنگتن  50

آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا هم‌مرز روسیه و چین  60
 
آغاز فعالیت ایالات متحده در زمینه تولید سلاح بیولوژیکی  1918

کارکنانی که در آزمایشگاه‌های آمریکا کار می‌کنند  14 هزار

پیشینه استفاده واشنگتن از سلاح‌های مخرب بیولوژیکی

جنگ کره 1950

ویتنام 1960

شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی در کوبا 1971

گسترش آنفلوانزای مرغی در اندونزی 2008

شیوع ویروس ویرانگر ابولا در کنگو، اوگاندا و... 2014


مراکز مشکوک آمریکایی در کدام کشورها قرار دارند؟
اوکراین 26
ارمنستان 12
ارمنستان 4
ازبکستان 4
نیجریه 4
کره‌جنوبی 3
گرجستان 2
کلمبیا 2
اندونزی 2

سایر: سنگال، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، لیبریا، سیرالئون، مصر، گینه، کامرون، ساحل‌عاج، کلمبیا، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی، عراق، لائوس، ویتنام، پاکستان، تایلند، کامبوج، فیلیپین 

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه