برای فرهنگ قرآنی خرج نکنیم جای دیگری هزینه خواهیم داد

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم کشور در گفت‌وگو با قدس:

برای فرهنگ قرآنی خرج نکنیم جای دیگری هزینه خواهیم داد

به گفته سید محمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم، این مؤسسه مرکزی کشوری و عام‌المنفعه برای مردم است که بودجه دولتی ندارد و با حمایت مالی خیران هم کلاس‌های آموزشی و هم برای متقاضیان آزمون برگزار می‌کند. این مؤسسه شنبه این هفته، اختتامیه چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم به همراه تدبر، ترجمه و تفسیر با عنوان ترنم وحی را به میزبانی گرگان برگزار کرد.


​​​​​​​«یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند - حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم - اما حالا چون دوستان الحمدلله یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان‌شاءالله حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوییم ان‌شاءالله ما باید 10میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم»؛ بیش از 10سال از این سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع قاریان و حافظان و اساتید قرآنی می‌گذرد و در این مدت مراکز و مؤسسات مختلفی در کشور اقدام به تربیت حافظان قرآن کریم کرده‌ و کلاس‌های آموزشی و آزمون‌های مختلفی در این راستا برگزار کرده‌اند.
به گفته سید محمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم، این مؤسسه مرکزی کشوری و عام‌المنفعه برای مردم است که بودجه دولتی ندارد و با حمایت مالی خیران هم کلاس‌های آموزشی و هم برای متقاضیان آزمون برگزار می‌کند.
این مؤسسه شنبه این هفته، اختتامیه چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم به همراه تدبر، ترجمه و تفسیر با عنوان ترنم وحی را به میزبانی گرگان برگزار کرد.
130هزار حافظ کل قرآن در مهد قرآن سراسر کشور در مرحله استانی آزمون حفظ شرکت کرده بودند که از این تعداد، ۷۸ نفر از ۲۵ استان کشور به مرحله بعد راه یافتند و ۴۷ نفر حائز امتیاز برتر شدند.
لحن، ترتیل، معنی، حفظ، صوت، لحن و تجوید رشته‌‌های بخش شفاهی و ترجمه و معنا، تدبر و تفسیر هم رشته‌‌های کتبی این مسابقات بود.
سه تیم داوری متشکل از داوران داخلی و بین‌المللی و استادانی همچون آقایان پرهیزکار، سیف سیدیان و حشمتی و هشت داور هم در بخش خواهران، این دوره از مسابقات را ارزیابی کردند.
 برگزاری اختتامیه سبب شد با سید محمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم هم درباره جزئیات این آزمون و هم درخصوص وضعیت تربیت حافظان قرآن کریم در این مؤسسه گفت‌وگویی انجام دهیم.

آموزش 4هزار حافظ کل قرآن کریم
چاووشی با اشاره به اینکه مؤسسه مهد قرآن کریم امسال در سی امین سال فعالیت خود قرار دارد، می‌گوید: تاکنون در این مؤسسه ده‌ها هزار نفر در کلاس‌های آموزشی شرکت و از یک تا 25 جزء را حفظ کرده‌اند و از این تعداد 4هزار نفر حافظ کل قرآن کریم تربیت شده‌اند.
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم ادامه می‌دهد: این مؤسسه، یک نهاد عام‌المنفعه و غیردولتی است که با محوریت آموزش رایگان قرآن کریم به قرآن‌آموزان فعالیت می‌کند و با توجه به اینکه در 20استان کشور دارای 143 شعبه است به صورت کشوری حافظ قرآن کریم تربیت می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های مختلفی که در مؤسسه مهد قرآن کریم در طول سال برگزار می‌شود، می‌افزاید: مهم‌ترین آزمون این مؤسسه، آزمون سراسری قرآن کریم «ترنم وحی» است که این هفته چهاردهمین دوره آن به میزبانی گرگان برگزار شد.
چاووشی می‌گوید: هدف‌‌گذاری این مؤسسه از زمان تأسیس براساس آموزش قرآن برای عموم مردم بود که در آن مقطع دو رشته آموزشی حفظ همراه با مفاهیم قرآن تعریف شد و الحمدلله فراگیر بود و توانست فعالیت‌های خوبی در کشور داشته باشد. 
وی ادامه می‌دهد: شاید تنها مؤسسه‌‌ای باشیم که در دفتر مرکزی دارای هیئت علمی هستیم، هیئت علمی هم بر روند برنامه‌‌های آموزشی مؤسسه نظارت دارد و هم عهده‌دار بحث بازنگری و به‌‌روزرسانی فعالیت‌‌های آموزشی است.

کسب نمره قبولی توسط 46 حافظ قرآن کریم
چاووشی با اشاره به اینکه این آزمون امسال با حضور 130 حافظ قرآن کریم که نمره قبولی را در مرحله اول و مقدماتی کسب کردند برگزار شد، بیان می‌کند: در این رقابت بزرگ فرهنگی قرآنی با حضور سه تیم داوری، 78 نفر به مرحله بعد راه یافتند که از این میان 46 نفر حد نصاب نمره قبولی را کسب کردند و به هر کدام از آن‌ها لوح تقدیر و یک نیم سکه بهار آزادی با کمک خیران اهدا شد.
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم اضافه می‌کند: جامعه هدف این مؤسسه همه اقشار جامعه هستند اما نوجوانان و جوانان بیشتر در حوزه توجه مربیان برای یادگیری حفظ قرآن کریم محسوب می‌شوند. در چهاردهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم «ترنم وحی» نیز استقبال نوجوانان و جوانان بیش از سایر شرکت‌کنندگان بود.
به گفته او اگر حامیان مالی بیشتری در این مؤسسه فعال باشند از همه حافظان قرآن که در آزمون «ترنم وحی» شرکت می‌کنند تقدیر می‌شود تا نوجوانان و جوانان تشویق شوند و انگیزه بیشتری پیدا کنند.

6 سال آموزش برای حفظ قرآن کریم
چاووشی استمرار در آموزش را رمز موفقیت مؤسسه مهد قرآن کریم در حفظ قرآن کریم می‌داند و متذکر می‌شود: در این مؤسسه هر فرد با گذراندن 6 سال آموزش می‌تواند حافظ کل قرآن کریم شود.
وی درباره جزئیات بیشتر آزمون ترنم وحی و حضور شرکت‌کنندگان برای کسب حد نصاب نمره قبولی در آن، بیان می‌کند: در ترنم وحی هر حافظ کل قرآن، حداکثر دو بار می‌‌تواند در آزمون حضور یابد،‌ یعنی اگر سال اول شرکت کرد و حد نصاب قبولی را کسب نکرد، می‌‌تواند سال بعد هم شرکت کند و اگر سال دوم هم به هر دلیلی نمره نیاورد وارد یک فاز جدید از آزمون، با عنوان آزمون سه‌ مرحله‌‌ای خواهد شد، بنابراین حدود 90 درصد شرکت‌‌کنندگان در آزمون ترنم وحی افراد جدید هستند.
او ادامه می‌دهد: آزمون سه ‌مرحله‌‌ای -که نفراتی که حد نصاب دریافت نکرده باشند، وارد آن می‌شوند- یک کار جدید است که دو سال از اجرای آن می‌گذرد. در این نوع آزمون، حافظانی که به هر دلیلی از اضطراب گرفته تا کهولت سن و … توانایی ارائه محفوظاتشان را در یک آزمون ندارند در آزمون سه مرحله‌‌ای با شیوه تسهیل شده ‌تری به ارائه محفوظات می‌‌پردازند و در هر مرحله آزمون که یک ماه با مرحله دیگر فاصله دارد، ۱۰جزء از قرآن را آزمون می‌دهند. 

تربیت حافظان قرآن، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بودجه مناسب
چاووشی با اشاره به اینکه بیش از 10سال از منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم می‌گذرد، یادآور می‌شود: برای رسیدن به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اختصاص بودجه مناسب هستیم.
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم با تأکید بر اینکه تشویق می‌تواند انگیزه بیشتری برای جامعه حفظ قرآن کریم باشد، می‌گوید: در کنار تشویق، نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری برای توجه جامعه به حفظ قرآن هستیم. برای اینکه نوجوان یا جوان ما بداند هر چه بیشتر زندگی خود را با معارف دینی و قرآنی همراه کرده و با این معارف انس بگیرد از آسیب‌های اجتماعی دورتر می‌شود نیازمند فرهنگ‌سازی است که این مهم از سوی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی امکان‌پذیر می‌شود.
به گفته او، مسئولان کشور به صورت عام و مسئولان قرآنی به صورت خاص لازم است به تربیت حافظان قرآنی با همه مواردی که باید مدنظر قرار بگیرد اهتمام بیشتری داشته باشند.
چاووشی معتقد است باید در عرصه حفظ و قرائت قرآن کریم هزینه کرد تا از هزینه‌هایی همچون زندانی شدن، ایجاد فساد در جامعه و... جلوگیری شود؛ بنابراین اگر برای فرهنگ قرآنی خرج نکنیم، در جاهای دیگر مجبور به دادن هزینه خواهیم شد.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه