ایجاد تغییرات بنیادین در حوزه تولید ضروری است

ایجاد تغییرات بنیادین در حوزه تولید ضروری است

مشکلات حوزه صنایع و معادن کشوردر چند سال گذشته تغییری نکرده، بنابراین تغییرات بنیادین در حوزه تولید، ضروری است.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد گفت: هم اینک نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری در بخش تولید بالاتر رفته است.
غلامحسین شافعی افزود: مجموعه سیاست‌های کلی در کشور نشان می‌دهد بخشی از صنعت که در حال فعالیت است، ارزبری بیشتری نسبت به ارزآوری دارد. پس این سیاست‌ها نتوانسته اهداف مورد نظر را پیاده کند؛ چرا که روزبه‌روز شکاف تکنولوژیکی در بخش صنعت افزایش می‌یابد و کشور را در آینده در یک بازار رقابتی قرار خواهد داد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برخی کالا‌ها در کشور در حالی تولید می‌شوند که نه تنها از بازار جهانی بلکه از بازار محصولات داخلی نیز در حال حذف هستند. از سوی دیگر صنعت کشور در تسخیر خام‌فروشی است و این نمی‌تواند آینده روشنی را برای این بخش ایجاد کند.
شافعی با انتقاد از تکثرگرایی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری حوزه صنعت کشور گفت: افزایش تعداد و تکثر در حوزه پروانه‌های صنعتی نمی‌تواند نشانی از توسعه باشد. مشکلات اصلی هم در بخش صنعت، عدم‌سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و دسترسی به صنایع به روز است.
وی ادامه داد: یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند چند ماه آینده خود را پیش‌بینی کند؛زیرا نمی‌تواند تخمین درستی از قیمت انرژی، خوراک، ارز، سود بانکی یا میزان مالیات برای بخش صنعت در سال آینده داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: قرار بود براساس قانون رفع موانع تولید، یک حساب ویژه برای بخش تولید یا صنعت ایجاد شود تا از آن منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش بخش صنعت تأمین شود؛ اما هنوز این حساب افتتاح نشده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه