رؤیای خانه‌دار شدن با اجرای طرح ملی مسکن

در گفت‌وگو با مدیر کل راه و شهر سازی خراسان رضوی مطرح شد

رؤیای خانه‌دار شدن با اجرای طرح ملی مسکن

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، تولید مسکن افراد در قالب گروه‌های انفرادی، دو نفره و چند نفره برای ساخت واحدها که زمین آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به آن‌ها واگذار خواهد شد، اقدام می‌کنند. این طرح در تمامی شهرهای استان که در طرح نهضت ملی مسکن استان فعال هستند، قابل اجرا بوده و برخی از واحدهای آن در مرحله سفت‌کاری و سقف طبقه دوم است. 


سال‌هاست در میان رؤیاهای بسیاری از افراد، صاحبخانه شدن از مهم‌ترین‌هاست. چهاردیواری امنی که بتوان در آن زندگی مشترک و آسودگی خاطر فرزندان را فراهم کرد؛ اما هر سال که می‌گذرد، آرزوی خرید خانه از ویلایی به داشتن آپارتمانی کوچک تقلیل پیدا می‌کند که همان هم برای خیلی‌ها در سالیان گذشته دست‌نیافتنی شده بود. متأسفانه افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای شرایط را رقم زد که خرید یک آپارتمان کوچک نیاز به ثروتی دارد که بی‌شک یک جوانی که تازه ازدواج کرده نمی‌تواند به آن حتی فکر کند.
از سوی دیگر قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که به ساخت حدود یک میلیون خانه در هر سال توسط دولت‌ها اشاره دارد که تا امروز در دولت‌های مختلف این ماجرا به صورت بنیادی و اساسی پیگیری نشده است. یک دولت با شتاب زیاد در آن زمینه پیش می‌رفت و برای دولت بعدی این ماجرا در اولویت‌هایش نبود؛ اما حالا شنیده می‌شود دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به ماجرا دارد تا حدی که در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است. اقداماتی مانند طرح واگذاری زمین به صورت ساخت انفرادی و یا گروهی که حالا لبخند را روی لبان متقاضیان و نور امید را در دل هم‌استانی‌ها پر فروغ‌تر کرده است.

طرح نهضت ملی
با توجه به اطلاعات خام و اولیه‌ای که در اختیار داشتیم، برای بررسی تمامی زوایای ماجرا به سراغ مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رفتیم.
عباس یوسف‌زاده با اشاره به تفاوت طرح نهضت ملی با مسکن مهر بیان کرد: در مقوله مسکن ملی رویکردمان با مسکن مهر کمی متفاوت است. در مسکن مهر رویکرد بیشتر بر ساختمان‌سازی بوده و از طریق شرکت‌های تعاونی و... آپارتمان‌سازی انجام و سپس تحویل متقاضیان می‌شد. متأسفانه به دلایل گوناگونی از جمله شرایط رونق، رکود، مباحث اقتصادی و چالش‌هایی که در صنعت ساختمان ایجاد می‌شد، این پروژه‌ها دستخوش مشکلاتی قرار می‌گرفت و یا به علت واریز نشدن به موقع منابع مالی توسط مردم، پروژه‌ها با تأخیر و گاهی اوقات مشمول مرور زمان می‌شد.

تحقق یک رؤیا 
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص این طرح گفت: واگذاری زمین به متقاضیان و ساخت از سوی آن‌ها موفق‌ترین شیوه تأمین مسکن در طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود. وی ادامه داد: استان خراسان رضوی در طرح نهضت ملی مسکن با دنبال کردن همین شیوه ساخت می‌تواند به تأمین مسکن بیش از ۹۰ شهر در استان پاسخ دهد که امید است الگویی مطلوب در سطح استان باشد. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در این شیوه تولید مسکن، افراد در قالب گروه‌های انفرادی، دو نفره و چند نفره برای ساخت واحدها که زمین آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار خواهد شد، اقدام می‌‌کنند. این طرح در تمامی شهرهای استان که در طرح نهضت ملی مسکن استان فعال هستند، قابل اجرا بوده و برخی از واحدهای آن در مرحله سفت‌کاری و اجرای سقف طبقه دوم است. 
عباس یوسف‌زاده با بر شمردن مزایای طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد: این موضوع در ادامه طرح اقدام ملی مسکن است؛ اما به شکل قانونمندتر و با منابع و اعتبارات شفاف‌تر اجرا می‌شود که در حال حاضر عملیات اجرایی در  بیشتر شهرهای استان در قالب گروه ساخت، کلید خورده است.

تسهیلات بانکی
وی با اشاره به اینکه بسته تسهیلاتی ویژه‌ای در این مرحله از طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان در استان داده می‌شود، در این زمینه بیان کرد: در این طرح، واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله است و همچنین بسته تسهیلاتی اعطا می‌شود. 
این تسهیلات به متقاضیان در شهر مشهد و شهرهای جدید (گلبهار و بینالود) ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای استان ۳۰۰ میلیون تومان با باز پرداخت ۲۰ ساله در استان داده می‌شود.
مدیر کل راه و شهر سازی خراسان رضوی تصریح کرد: البته وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری‌های لازم در خصوص نحوه بازپرداخت اقساط ۲۰ ساله از سوی متقاضیان، متناسب با سهم مسکن از حداقل دستمزد متقاضیان طبق قانون کار به صورت پلکانی است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پرداخت‌ها ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵درصد در مرحله سفت‌کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک‌کاری صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه از اعطای تخفیف هزینه صدور پروانه ساختمانی خبر داد و گفت: در تخفیف پروانه ساختمانی ۳۰ درصد عوارض پروانه‌های ساختمانی از محل منابع دولتی تأمین می‌شود و شهرداری‌ها متعهد هستند با دریافت ۷۰ درصد عوارض از متقاضیان برای صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند.
یوسف‌زاده افزود: تخفیف در تعرفه مهندسان ناظر نیز در این طرح در نظر گرفته شده که در این بخش نظام مهندسی و مهندسان ناظر متعهدند با دریافت ۵۰ درصد تعرفه در نظر گرفته شده برای تأیید نقشه‌ها و فرایند نظام مهندسی اقدام کنند. 
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه توضیح داد: امروز رویکردمان در دولت سیزدهم متفاوت است. برای مثال در جایی که کمبود زمین دارد مانند کلانشهر مشهد مقدس، اگرچه نمی‌توانیم به متقاضیان زمین بدهیم؛ اما زمین‌های مناسب، شناسایی و در این راستا تفاهم شده است و به زودی درباره نحوه ساخت آن به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی در ادامه تأکید کرد: در شهرهایی که به دلیل مرغوبیت زمین‌های کشاورزی و سایر مؤلفه‌های شهرسازی و از منظر تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی با کمبود زمین مواجه هستیم، با الگوی آپارتمان‌سازی در قالب واحدهای ۶۵ تا ۱۳۰ متری تأمین نیاز مسکن را پاسخگو خواهیم بود.

فواید ساخت توسط مردم
وی افزود: با این شیوه ساخت توسط مردم عملاً متقاضیان با کمترین منابع و استفاده از بسته تسهیلاتی از سوی دولت امکان ساخت واحد مسکونی متناسب با شرایط حداقلی را خواهند داشت که در گذر زمان تکمیل با توجه به شرایط مالی متقاضی میسر خواهد شد. خوشبختانه این شیوه در برخی از شهرها از جمله تربت‌جام، بجستان، تایباد، انابد، کاخک، فریمان و... اجرایی شده است. 
مهندس یوسف‌زاده در پایان تأکید کرد: از مردم انتظار داریم با واگذاری زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان، این عزیزان هرچه زودتر برای گرفتن پروانه ساختمانی و شروع عملیات اجرایی اقدام کنند تا شاهد رونق در صنعت ساخت و ساز و تأمین مسکن به معنای واقعی باشیم.

خبرنگار: سرو یزدی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه