چشم‌انداز صلح در سودان

چشم‌انداز صلح در سودان

شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «چشم‌انداز صلح در سودان» در موضعی جانبدارانه آورده است: در میان انبوهی از تلاش‌های بین‌المللی برای میانجی‌گری در بحران جاری در سودان، ایالات متحده نباید اجازه دهد صدای جامعه مدنی سودان خفه شود.


​​​​​​​این اندیشکده آمریکایی ادامه داد: از آنجایی که نیروهای امنیتی به رقابت برای کسب قدرت در سودان از طریق ایجاد رعب و وحشت ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد چشم‌انداز پایان بحران روز به روز دشوارتر می‌شود. «مذاکرات» عربستان سعودی تنها وعده‌ای کوچک برای کاهش درد و رنج مردم بود. بیشتر شاخص‌ها به ادامه جنگ اشاره می‌کنند و جریان اخبار بد و آتش‌بس‌های ناموفق نشان‌دهنده این است که بحران عمیق‌تر اجتناب‌ناپذیر است. اما دو حقیقت مهم در مورد سودان وجود دارد.
نخستین حقیقت مربوط به مسئولیت جنگ فعلی است. رویکرد ایالات متحده در قبال سودان در چند سال گذشته با انتقادهای متعددی روبه‌رو شده که بیشتر آن‌ها شکست واشنگتن را در پاسخ‌گویی به ژنرال‌ها برای کودتای اکتبر2021 و تداوم تعامل زودباورانه با آن‌ها محکوم می‌کنند. برخی دیگر به شیوه‌ای اشاره می‌کنند که ایالات متحده سیاست‌های سودان را بسیار نزدیک به سیاست‌های کشورهای خلیج‌فارس که علاقه‌ای به حمایت از جنبش دموکراسی‌خواهانه این کشور ندارند، مرتبط می‌کند. می‌توان با این استدلال‌ها موافق و به‌شدت امیدوار بود واشنگتن از این اشتباه‌ها درس بگیرد بدون اینکه این واقعیت را فراموش کند که بحران امروز سودان به دلیل تصمیمات رهبری نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع است. هر دو گروه بخشی از سیستم سرکوب و انطباق نخبگان بودند که مردم سودان شجاعانه در سال‌های 2018 و 2019 آن‌ها را رد کردند. آن‌ها مسئولیت منحرف کردن دولت انتقالی در سال 2021 را بر عهده داشتند و بارها نشان داده‌اند تعهداتشان بر سر میز مذاکره معتبر نیست. حقیقت دوم به عاملی مربوط می‌شود که سودان را از سایر کشورهای بی‌ثبات متمایز می‌کند. جنبش طرفدار دموکراسی سودان یک شگفتی است. 
در بخش نتیجه تحلیل این اتاق فکر سیاست خارجی ایالات متحده آمده است: ایالات متحده باید به کار فوری آتش‌بس، جلوگیری از دامن زدن به درگیری توسط بازیگران خارجی و ارائه کمک‌های بشردوستانه به سودانی‌های نیازمند ادامه دهد. این‌ها وظایف چالش‌برانگیزی هستند که به دلیل تعدد میانجیگران و بازیگران بالقوه دشوار به نظر می‌رسد. 

خبرنگار:  زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه