چرا بازار مرغ یک پا دارد؟

قدس نابسامانی‌های بازار مرغ را تحلیل و پیشنهاد ارائه کارت پروتئین به جای یارانه نقدی را بررسی کرد

چرا بازار مرغ یک پا دارد؟

مدتی است قیمت مرغ به‌دلایلی که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند ازجمله نرخ حمل‌ونقل، افزایش دستمزد، هزینه نگهداری و تعمیرات و...، افزایش شدیدی را تجربه کرده است و تا جایی پیش رفته که شاهد نرخ‌هایی حدود 100 هزار تومان هم در برخی شهرها بوده‌ایم و باوجود اینکه دولت قیمت مصوب مرغ گوشتی را با تقاضای تولیدکنندگان برای افزایش؛ به 73 هزار تومان رسانده است؛ اما در بازار با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر از این نرخ مواجه هستیم.


به‌تازگی «واردات مرغ از ترکیه» هم خبری بود که توسط سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد و وی ضمن هشدار به تولیدکنندگان، گفته است « وقتی کاهش مرغ وجود داشته باشد و مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نمی‌کند، بی‌تردید مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم و به نفع و ضرر مرغدار توجهی نداریم، چراکه مرغدار هم به ضرر مردم توجه نمی‌کند». این گفته آقامیری با واکنش‌هایی در سطح مسئولان و تولیدکنندگان مرغ همراه بود، به‌طوری که مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در واکنش به تهدید سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به واردات مرغ، گفت:«اگر دلاری برای واردات مرغ دارید، خرج حل مشکلات تولید داخلی کنید». 

با ارائه قیمت ثابت در حوزه مرغ مخالفیم
سید فرزاد طلاکِش، دبیرکل فدراسیون طیور ایران در گفت‌وگو با قدس، شرایط فعلی بازار مرغ را ناشی از کمبود جوجه‌ریزی در بهمن و اسفند سال گذشته می‌داند و می‌گوید: تولیدکنندگان به‌دلیل ناامیدی از شرایط کشور، اقدام به بردن مرغ مادر به کشتارگاه کردند و در برخی موارد هم تخم‌مرغ نطفه‌دار را به‌عنوان خوراکی وارد بازار کردند وهمین عامل سبب کمبود عرضه در بازار شد.
وی با اشاره به‌اینکه ما همواره از اعلام نرخ ثابت برای مرغ به‌دلیل اینکه بازار مرغ وابسته به عرضه و تقاضاست مخالفت کرده‌ایم، ادامه داد: همواره گفته‌ایم باید 7 تا 10درصد افزایش و یا کاهش قیمت نیز در کنار عدد اصلی درنظر گرفته شود که در صورت افزایش، ذهن مردم و دولتمردان مشوش نشود و در مقابل هم در صورت کاهش، مرغدار تحمل کند و به‌سراغ دولت نرود. اما مسئولان ما زیر بار نمی‌روند؛ این درصورتی است که در نظر گرفتن این سیاست برای هر دو طرف جنبه امیدبخشی دارد و فرایندی است که توسعه فعالیت را تضمین می‌کند.
دبیر فدراسیون طیور ایران در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضعیت بازار مرغ در آینده و اینکه چه زمانی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود، اضافه کرد: با جوجه‌ریزی که در فروردین و اردیبهشت انجام شد و کم‌کم مرغ آن وارد بازار می‌شود، نه‌تنها روند افزایش قیمت متوقف می‌شود که شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود، به‌طوری که امید داریم طی 10 روز آینده این شرایط بحرانی را در بازار مرغ نداشته باشیم، گرچه ممکن است طی 10 روز آینده به نرخ مصوب دولت نرسیم، اما قیمت به سمتی خواهد رفت که شرایط به این شکل نگران‌کننده نباشد.
طلاکِش با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است قیمت مرغ به کیلویی 80 هزار تومان برسد؛ این میزان را نرخی منطقی برای ادامه تولید توسط تولیدکننده و عدم‌اجحاف به‌مصرف کننده دانست و گفت: البته تا پایان سال این عدد برای مرغدار ماندگار نخواهد بود و زمان‌هایی خواهد رسید که مرغدار نگران کاهش قیمت باشد، چراکه نظام تولید و عرضه و تقاضا مسائل خودش را دارد.  به طور مثال سال گذشته نرخ مصوب مرغ 63 هزار تومان بود، اما میانگین قیمت مرغی که مردم در سطح کشور خریداری کردند 57 هزار تومان بود و این یعنی از قیمت مصوب، پایین‌تر. بنابراین مطمئن باشید در سال جاری هم میانگین قیمت مرغ حتی به 73 هزار تومان که خواست دولت است، نمی‌رسد.دبیرکل فدراسیون طیور ایران میانگین قیمت مرغ در کشور را کمتر 80 هزار تومان خواند و در پاسخ به اینکه در حال حاضر مردم امکان خرید مرغ با نرخ 80 هزار تومان را ندارند چه باید کرد، تصریح کرد: عدد 80 هزار تومان هم اقتصادی است و هم منطقی. همچنین عددی است که تولید ضربه نمی‌بیند؛ اما حتماً به سرانه مصرف مرغ در کشور لطمه وارد می‌شود و سؤال این است چه کسی باید مشکل را حل کند؟

دولت کارت پروتئین به مردم بدهد
طلاکِش اضافه کرد: از مهرماه99 که بحث آزادسازی ارز مطرح می‌شد به دولت تأکید کردیم برای اینکه تولید، پایدار بماند و به سرانه مصرف پروتئین هم لطمه‌ای وارد نشود، باید به مردم کارت پروتئین بدهیم نه یارانه نقدی. وی تأکید کرد: زمانی که دولت کارت پروتئین اختصاص دهد، مردم به‌‌سرانه حداقلی که وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها در سند امنیت غذایی در سال گذشته اعلام کردند و عدد آن برای مرغ 20 کیلو در سال و 180 عدد تخم‌مرغ برای هر نفر است، می‌رسند. البته این کارت باید حجمی باشد نه ارزشی، بنابراین اینکه دستگاه دولت انتظار داشته باشد تولیدکننده این یارانه را به مردم بدهد، شدنی نیست.دبیرکل فدراسیون طیور ایران ضمن بیان اینکه از اسفند سال گذشته تاکنون در حوزه نهاده‌ها افزایش قیمت نداشته‌ایم، گفت: اما در موارد دیگر شاهد افزایش قیمت بودیم. به‌طور مثال در حوزه دستمزد 27درصد افزایش قیمت را تجربه کردیم و در کنار آن اجاره‌بها، هزینه تعمیرات، واکسن و دارو را هم اضافه کنید. طلاکش افزود: همچنین با اینکه از روز گذشته دولت افزایش 30درصدی حمل‌ونقل را اعلام کرد، اما از ابتدای سال به‌صورت غیررسمی این هزینه افزایش یافته بود. قیمت جوجه یک‌روزه هم با اینکه 16 هزار و 900 تومان تصویب شده؛ اما مرغداران کمتر از 25 هزار تومان خریداری نکرده‌اند.
وی ادامه داد: دولت قرار بود پس از آزادسازی ارز، 40 هزار میلیارد تومان به صنعت طیور کمک کند، اما پولی که دولت به‌دام و طیور کمک کرده به 10 هزار میلیارد تومان هم نرسیده و این یعنی کمک دولت در حوزه طیور به 7 هزار میلیارد تومان هم نرسیده است.
دبیرکل فدراسیون طیور ایران در پایان درخصوص اظهارات سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درخصوص واردات مرغ از ترکیه، خاطرنشان کرد: کشوری که روزانه 6 هزار و 500 تن مصرف مرغ دارد، این میزان را از چه طریقی می‌تواند وارد کند. مرغ کالایی نیست که امروز برای واردات اعلام آمادگی کنیم و طی 48 ساعت آن را وارد کنیم. واردات مرغ یک زمان 20 تا 30 روزه می‌طلبد که با گذشت این زمان به‌صورت خودبه‌خود بازار داخلی خود اصلاح می‌شود و نیازی به‌واردات ندارد، بنابراین درنظر گرفتن چنین سیاست‌هایی درست نیست.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه