هیچ عطاری اجازه فروش داروی گیاهی را ندارد 

بررسی وضعیت فروش مواد مخدر و داروهای غیرمجاز در عطاری‌ها

هیچ عطاری اجازه فروش داروی گیاهی را ندارد 

این عطاری‌ها به جای درمان، درد می‌فروشند. این حکایت تلخ تعداد بالای عطاری‌های غیرمجاز در شهر مشهد است که برخی‌شان مبادرت به فروش انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و حتی داروهای سقط جنین می‌کنند. چه کسی مسئول است؟


نشت متادون، خط قرمز ماست
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه این تخلفات بیشتر در عطاری‌های بدون مجوز انجام می‌شود، عنوان می‌کند: این افراد زمانی که عطاری غیرمجازشان پلمب می‌شود، به خاطر حاشیه سودی که برایشان دارد، در جای دیگر دوباره اقدام به ایجاد عطاری غیر مجاز می‌کنند!
محمدحسین صالحی اظهار می‌کند: شورای هماهنگی، دستگاه سیاست‌گذار و نظارتی است. مسئولیت نظارت بر عطاری‌ها در یک کارگروه با محوریت دانشگاه علوم پزشکی دنبال می‌شود.
او با اشاره به اینکه متادون وارداتی و قاچاق هم در بازار وجود دارد، تصریح می‌کند: نشت متادون، داستانی قدیمی است و ما وجود افراد متخلف را انکار نمی‌کنیم؛ اما این موضوع خط قرمز شورای مبارزه با مواد مخدر است. بخشی از نشت متادون توسط افراد معتاد صورت می‌گیرد که سهمیه خود را در بازار می‌فروشند.

پلمب 38 عطاری مواد فروش
اما نظر سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره چیست؟ 
حسن وکیلی از تعداد بالای عطاری‌های مشهد که 50درصد آن‌ها بدون مجوز هستند، می‌گوید و اینکه دانشگاه نمی‌تواند بر همه موارد نظارت داشته باشد. بنابراین با اتحادیه گیاهان دارویی هماهنگ شده که لایه اول نظارت‌ بر عطاری‌ها را انجام دهد.
وی عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴۱ مورد بازرسی از عطاری‌ها داشتیم که از این تعداد ۲۱۰مورد  منجر به کشف کالاهای غیرمجاز شد.
به گفته سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حدود یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۷۲۵قلم داروی غیرمجاز از این ۲۱۰ مورد بازرسی کشف شده که ارزش ریالی آن حدود ۲میلیارد تومان است و از این تعداد ۳۸ مورد پلمب شده و تخلف مربوط به کشف مواد مخدر است که شامل انواع قرص و شربت متادون و تریاک می‌شود.
وکیلی یادآور شد: این موارد چون حکم کالای قاچاق پیدا می‌کند، تحویل تعزیرات می‌شود و در آنجا بر اساس ارزش ریالی اقلام جریمه صورت می‌گیرد. متأسفانه این کالاها اگرچه ممنوعه هستند؛ اما بر اساس نرخ‌نامه ما ارزش ریالی زیادی ندارند.
وی برخورد با این جرایم را بازدارنده نمی‌داند و می‌گوید: قرص‌های متادون در اختیار درمانگاه‌های ترک اعتیاد است و آن‌ها هم برابر تعداد بیمار و تجویز پزشک، دارو را دریافت می‌کنند و موظف هستند به بیمار تحویل دهند. 
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد فروش داروهای سقط جنین در برخی عطاری‌ها تشریح می‌کند: در مورد داروهای سقط جنین با توجه به اینکه یک داروی بیمارستانی است، به ازای پرونده بیمار و تجویز پزشک تحویل بیمارستان می‌شود و در داروخانه‌های سرپایی و غیربیمارستانی یافت نمی‌شود و اگر جایی دیده شود، از طریق قاچاق است.
وکیلی متذکر می‌شود: موارد دست‌سازی که به انحای مختلف در برخی عطاری‌ها ارائه می‌شود، قابل اعتماد نیست و در برخی موارد آلوده به مواد مخدر است. هیچ عطاری اجازه فروش داروی گیاهی را ندارد بلکه آن‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند یعنی اگر یک گیاه دارویی با مواد دیگری مخلوط و تبدیل به داروی مثلاً دل درد یا سردرد یا پماد شود، غیرمجاز است و عطاری نباید این کار را انجام دهد.
رئیس اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه اتحادیه گیاهان دارویی حدود 80 عضو پروانه‌دار دارد، بیان می‌کند: 200تا 250 عطاری بدون مجوز شناسایی کردیم که به تازگی برای پروانه اقدام کرده‌اند و کارشان در حال انجام است.
محمد رسول خادم رضائيان از پلمب تعدادی از عطاری‌هایی که  در خیابان استقلال مشهد مبادرت به فروش مواد مخدر می‌کردند، خبر می‌دهد.
وی البته فروش مواد مخدر را محدود به این صنف نمی‌داند و اظهار می‌کند: حدود هشت واحد صنفی مانند سیگارفروشی، حوله‌فروشی و پتوفروشی که در یکی از مناطق مشهد اقدام به عمده فروشی مواد مخدر می‌کردند، شناسایی و پلمب شدند.
رئیس اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی ضمن گلایه از متناسب نبودن مسئولیت‌ها با اختیارات اتحادیه گیاهان دارویی در برخورد با تخلفات بیان می‌کند: از 15 فروردین تا پایان اردیبهشت سال جاری، 15 واحد صنفی گیاهان دارویی در مشهد پلمب شده که از طریق گزارش‌های رسیده یا سرکشی مستقیم بازرسان اتحادیه شناسایی و با همکاری پلیس اماکن پلمب صورت گرفته است.
تخلف این واحدها یا فروش برخی اقلام خلاف مانند مواد شبه مخدر ترامادول و متادون بود که الان پرونده‌شان توسط مرجع قضایی در حال بررسی است یا مربوط به نداشتن پروانه می‌شود. 

چه کسی داروهای سقط جنین و مخدر را به عطاری‌ها می‌دهد؟
وقتی از رضائیان در خصوص فروش داروهای سقط جنین در عطاری‌ها می‌پرسم، اذعان می‌کند: خودم شخصاً از داخل دو واحد صنفی گیاهان دارویی، داروی سقط جنین بیرون آوردم و مغازه را پلمب و به مقام قضایی معرفی کردم. عطارهای ما داروساز نیستند که داروی متادون و سقط جنین بسازند. پیگیری کنید ببینید این داروها از کجا به داخل عطاری می‌رسد؟ این داروها به ویژه دارویی مثل متادون ساخت ایران، دست هر کسی نمی‌تواند باشد و یک روال اداری دارد. ریشه این موضوع باید پیدا و برخورد شود وگرنه ما از مغازه پروتئینی هم قرص متادون درآوردیم. 
اگرچه او هم معتقد است بیشتر این تخلف‌ها در عطاری‌های غیرمجاز رخ می‌دهد؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا با حضورپررنگ عطاری‌های غیرمجاز به ویژه در مناطق حاشیه شهر به عنوان یک درد بی‌دوای این شهر باید کنار آمد یا برایش درمانی غیر از پاس‌کاری در دانشگاه علوم پزشکی، اتحادیه گیاهان دارویی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وجود دارد؟

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه