رودمعجن؛ خنکای آبشار در دل صخره‌ها

نگاهی به یک جاذبه دیدنی در حوالی تربت حیدریه

رودمعجن؛ خنکای آبشار در دل صخره‌ها

رودمعجن نام روستایی در شمال غربی شهر تربت حیدریه است. تربت حیدریه نیز یکی از شهرهای جنوبی خراسان رضوی است که حدود 150کیلومتر تا مشهد فاصله دارد. از رودمعجن تا تربت حیدریه چیزی در حدود 48 کیلومتر فاصله در پیش دارید. بنابراین اگر از مشهد حرکت کنید با دو ساعت رانندگی به رودمعجن می‌رسید. در مسیر تابلوهای راهنما نیز وجود دارند و به راحتی می‌توانید مسیر رسیدن به روستا را پیدا کنید.


رودمعجن درواقع در میان دره‌ای عمیق با رشته‌ کوه‌های بلند واقع شده و در بخش شمالی آن سه رشته‌کوه قرار دارد. روستای کدکن نیز در همسایگی رودمعجن و پشت یکی از همین رشته‌کوه‌ها قرار گرفته است.
یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه آبشاری است که به نام همین روستا شناخته می‌شود؛ آبشار رودمعجن که 4کیلومتر از روستا فاصله دارد. شما می‌توانید پس از رسیدن به روستا و پارک کردن خودرو، تقریباً 30دقیقه در طبیعت زیبای روستا و آب‌وهوای دلچسب آن پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید. ضمن اینکه در مسیر آبشار، رودخانه رودمعجن نیز جاری است و می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید. باغ‌های بادام، آلبالو، گلابی، هلو و سیب نیز در مسیر شما تا رسیدن به آبشار وجود دارند که جذابیت مسیر را دوچندان می‌کنند.
این آبشار مرتفع از سلسله جبال چهل تن در 54 کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه می‌گیرد و پس از فرو ریختن از کوه و آب‌رسانی به مزارع و باغ‌های روستا، به سمت رودخانه حصارچه حرکت کرده و به آن می‌ریزد.

گیاهان و جانورانی که در حوالی روستا پیدا می‌شوند
آبشار رودمعجن 28 متر ارتفاع دارد و دقیقاً از میان صخره‌ها و سنگ‌ها جاری است. در این نقطه سایه بسیار خنک و خوبی وجود دارد که در روزهای گرم سال می‌تواند بسیار دلنشین باشد. البته وجود همین سایه دائمی موجب شده تا پوشش گیاهی خاصی در دور و اطراف آبشار وجود نداشته باشد. با فاصله گرفتن از آبشار وضعیت پوشش گیاهی منطقه تغییر می‌کند. درخت‌های گردو، چنار و حتی انجیر در محیط اطراف آبشار دیده شده‌اند. گیاهانی مثل گون، لاله، ریواس و درمنه نیز در حوالی آبشار به چشم می‌خورند. 
حیواناتی مانند قوچ، میش، تیهو، باقرقره، روباه، کفتار، گرگ و گراز نیز در این منطقه دیده شده‌اند. البته به گفته افرادی که به این روستا سفر کرده‎اند، احتمال دیدن حیوانات وحشی مثل گرگ و روباه در آن دور و اطراف کم است اما در مسیر رسیدن به آبشار ممکن است دیگر گونه‌های جانوری را بیشتر ببینید.

برای بازدید از آبشار رودمعجن به این نکات توجه کنید
نکته قابل‌توجهی که در هنگام سفر به رودمعجن و بازدید از آبشار آن باید در نظر بگیرید، کمبود امکانات رفاهی مناسب در اطراف آبشار است. یکی از گردشگرانی که تجربه سفر به این منطقه را دارد، می‌گوید: در دور و اطراف آبشار که اتفاقاً مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن حوالی محسوب می‌شود، امکانات رفاهی اولیه مثل سرویس بهداشتی یا نمازخانه و آلاچیق مناسب وجود ندارد. البته از آنجا که فاصله میان روستا تا آبشار چندان زیاد نیست، می‌توانید از امکانات موجود در روستا استفاده کنید. از طرفی دیگر این نکته را هم باید در نظر بگیرید که مسیر روستا و آبشار کوهستانی و پیچ‌درپیچ است و برای گذر کردن از آن باید از کفش مناسب استفاده کنید. اگر در فصول گرم سال به این منطقه سفر می‌کنید، آفتاب تند تربت حیدریه را هم در نظر بگیرید و حتماً از کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. برای احتیاط چوب کوه‌نوردی و زیرانداز نیز همراه داشته باشید. برای جلوگیری از تجمع زباله، حتماً یک کیسه زباله همراه خودتان داشته باشید تا محیط طبیعی و زیبای آبشار حفظ شود.
به غیر از نکاتی که به آن اشاره شد، سفر به رودمعجن  و دیدن این آبشار محدودیت خاصی ندارد و بدون هزینه می‌توانید از آن بازدید کنید. استفاده از آب و آبتنی کردن در حوضچه‌ای که در پایین آبشار تشکیل شده نیز بلامانع است.

کمبود زیرساخت‌های گردشگری؛ مهم‌ترین معضل رودمعجن
این روستا با تمام جاذبه‌های دلچسب و بی‌نظیری که دارد، چندان مورد توجه مسئولان نیست و معضلات خاص خودش را دارد. دهیار رودمعجن می‌گوید: گردشگرانی که در پیک سفرها و تعطیلات به منطقه سفر می‌کنند بسیار بیشتر از ظرفیت گردشگری این منطقه است. در این شرایط وظیفه ما خدمت‌رسانی به مردم است، اما متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه بسیار ضعیف است. باوجود پیگیری‌های ما از مسئولان، هنوز برخی امکانات رفاهی ساده در اطراف آبشار وجود ندارد و این می‌تواند رضایتمندی مسافران را کاهش دهد. 
حسین نیکوعقیده ادامه می‌دهد: در این منطقه تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که در حال خدمت‌رسانی به مسافران است. این اقامتگاه با توجه به آمار گردشگرانی که به روستا مراجعه می‌کنند چندان جوابگو نیست. البته یک مجموعه کامل گردشگری با هزینه شخصی در منطقه در حال ساخت است که بتواند تمام امکانات مورد نیاز مسافران را تأمین کند.

بهترین زمان سفر به رودمعجن
برای سفر به رودمعجن، بهار شاید بهترین زمان ممکن باشد که نه آفتاب تند است و نه هوا گرم. گذراندن چند ساعتی کنار آبشار و رودخانه و هوای دلپذیر آن می‌تواند بهترین خاطره شما از این سفر باشد.
اما اگر در تابستان قرار است به این منطقه سفر کنید، حتماً گرمای هوا را در نظر بگیرید. البته در اطراف آبشار به خاطر وجود صخره‌ها سایه دائمی برقرار است و گرما آزاردهنده نیست.
آب و هوای کوهستانی منطقه در فصل زمستان موجب می‌شود تا شب و روزهایی بسیار سرد را تجربه کنید. از این رو توصیه می‌کنیم فصل زمستان را برای سفر به رودمعجن انتخاب نکنید. ضمن اینکه در سرماهای شدید، مثل سال گذشته ممکن است آب آبشار به طور کامل یخ بزند.

دیگر دیدنی‌های اطراف آبشار
در نزدیکی آبشار رودمعجن، زیر صخره‌های عظیم و با ابهت، درختان گردو و سورون از دل سنگ‌ها و صخره‌ها قد کشیده‌اند و از آب آبشار تغذیه می‌کنند. این طبیعت دل‌انگیز با وجود درخت چنار کهن و درختان انجیری که در دامنه رشته‌ کوه‌های شرق آبشار قرار دارند کامل می‌شود. 
نقش شتر سنگی در تنگه پایین‌تر از روستا نیز دیدنی است. افسانه‌های جالبی در مورد این نقش سنگی از زبان قدیمی‌‌ترهای روستا نقل می‌شود که شنیدن آن از زبان محلی‌ها جالب است. در سال‌های اخیر نیز غاری در پشت آبشار کشف شده که سر زدن به آن نیز خالی از لطف نیست.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه