printlogo


نشست معرفی و بررسی کتاب «عقیله» در رواق کتاب حرم مطهر رضوی برگزار شد
از عشق تا دمشق
نشست معرفی، خوانش و بررسی کتاب «عقیله» در رواق کتاب حرم مطهر رضوی با حضور الهام امین، نویسنده اثر و عطیه هراتی مطلق، کارشناس ادبی برگزار شد.

با امام(ع) تا فرجام
به گزارش آستان‌نیوز، الهام امین در این نشست که حسین سعیدی، مدیرعامل «به‌نشر» نیز در آن حضور داشت، گفت: نگارش کتاب «عقیله» حدود چهار سال به طول انجامید و استاد محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر مطرح تاریخ اسلام به عنوان راهنما در نگارش این اثر کمک بسیاری به من داشت. 
ایشان با دانشی گسترده و تسلطی کم‌نظیر در حوزه تاریخ اسلام، با مطالعه چندین نوبت فصل‌های مختلف کتاب ضمن بیان نکاتی دقیق و ارزنده در نگارش کتاب و به منظور غنای آن منابع مختلف تاریخی را معرفی می‌کرد و از این رو می‌توان به کتاب «عقیله» به عنوان اثری متقن در باب زندگی حضرت زینب(س) با بهره‌گیری از منابع معتبر تاریخی اشاره کرد.
او با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) وجود هفت نفر از حضرات معصومین(ع) از جمله پیامبر گرامی اسلام(ص)، پدر و مادر بزرگوارشان و برادرانشان را درک کردند، بنابراین فصل‌بندی کتاب بر این اساس تنظیم شده است، یادآور شد: این کتاب در پنج فصل به رشته تحریر درآمده که فصل پایانی آن با عنوان «با عشق تا دمشق، با امام تا فرجام» تلاش کرده روایتگر حماسه مؤثر و تاریخی حضرت زینب(س) در حفظ فرهنگ عاشورا و رهبری سیاسی و اجتماعی ایشان باشد.
نویسنده کتاب «عقیله» ادامه داد: یکی از دلایل حجیم بودن این کتاب این است که تلاش شده تمام مقاطع زندگی حضرت زینب(س) از کودکی، نوجوانی، جوانی، نقش ایشان در زمان زعامت امام علی(ع)، وقایع کربلا و جریان اسارت و وفات حضرت بیان شود. از این رو کتاب عقیله با مرور تاریخ صدر اسلام اثری جامع در مورد زندگی حضرت زینب کبری(س) است.

نهضت نگارش برای اهل بیت(ع)
امین با اشاره به منابع تاریخی و دیدگاه مورخان بزرگ گفت: درباره محل دفن حضرت زینب(س) به دلیل وجود شرایط اختناق حاکم در دوره حکومت اموی نظرات مختلفی وجود دارد و به نوعی مدفن ایشان همانند مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) به طور دقیق مشخص نیست. در روایت‌هایی محل دفن حضرت زینب(س) در شام عنوان شده و در برخی روایت‌ها مصر و مدینه مطرح شده که احتمال تدفین ایشان در شام بسیار قوی‌تر است.
او یادآور شد: آگاهی‌های ما در مورد اهل بیت(ع) کم است که این یک نقص برای جامعه شیعی به شمار می‌آید و به نظر باید نهضتی برای نگارش و ترویج کتاب در زمینه اهل بیت(ع) شکل گیرد که البته به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در حمایت نویسندگان حوزه ادبیات دینی و ترویج فرهنگ مطالعه درباره حضرات معصومین(ع) گام‌های مؤثری برداشته است. 
 
روایت معتبر و هنرمندانه
در ادامه عطیه هراتی مطلق نیز که به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت، گفت: «عقیله» به نوعی کتاب مقتل است که بخشی از وقایع روز عاشورا و حوادث پس از آن را از نگاه حضرت زینب(س) بیان می‌کند.
او ادامه داد: بهره‌گیری از منابع تاریخی متقن، شرح فرازهای مهم زندگی این حضرت با قلمی شیوا و هنرمندانه و نگارش مقدمه کتاب توسط استاد محمدحسین رجبی دوانی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب عقیله است.
این خبر حاکی است، کتاب «عقیله» از آثار منتشر شده به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در شمار آثار پویش بزرگ مطالعاتی این انتشارات با عنوان «از حسین(ع) بخوانیم» قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند در طول ماه‌های محرم و صفر با مراجعه به تمامی فروشگاه‌های کتاب به‌نشـر در مشهد و سراسر کشور، سایت فروش به‌نش‍ـر به آدرس 
www.behnashr.com یا ارسال درخواست کتاب در پیام‌رسان‌های واتساپ، ایتا و تلگرام به شماره ۰۹۰۲۷۶۵۲۰۰۸ کتاب‌های این پویش مطالعاتی را تهیه کنند.