printlogo


همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع)
دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «الإِمام الحسنُ علیهِ السلامُ وریثُ البیتِ النبوی» با نظارت آستان مقدس حسینی و عباسی و با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه بابل، جمعیت علمی العمید، دانشگاه الکفیل و دانشگاه العمید برگزار می‌شود.


به گزارش «شبستان» محورهای این همایش عبارت‌اند از: 
زبان و ادبیات: بررسی ویژگی‌های زبانی و ادبی سخنان امام حسن مجتبی(ع)، بررسی متنی کلام امام(ع) یا بررسی کلام امام از نظر تأثیرپذیری از قرآن کریم و سخنان پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و کلام عرب و شیوه‌های بیان آن و همچنین تأثیرگذاری بر کلام اهل علم و ادبای پس از خود. پژوهشگران در این محور می‌توانند متون عربی که به امام حسن(ع) پرداخته‌اند را نیز مورد بررسی قرار دهند.
پژوهش‌های اجتماعی، آموزشی و روان‌شناختی: این محور به بررسی مفاهیم اجتماعی، آموزشی و روان‌شناختی در کلام امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد. 
تفسیر، فقه و عقاید: این محور با جنبه علمی در کلام امام حسن مجتبی(ع) در مسائل مربوط به فهم قرآن و سنت شریف، آرای فقهی و عقیدتی در کلام ایشان و اثر این آرا در بنای فکری و عقیدتی امت اسلامی، تلاش‌های امام حسن(ع) در روایت سنت شریف که در تألیفات علمای مسلمان مذاهب مختلف ذکر شده است، ارتباط دارد.
تاریخ و شرق‌شناسی: این محور به بررسی سیره امام حسن(ع) و حوادث زندگی شریف ایشان در کتاب‌های مورخان و شرق‌شناسان و رویکردهای تاریخ‌نگاری و شرق‌شناسی نسبت به امام حسن(ع) و همچنین ضرورت برگزاری گفتمان علمی منطبق با تلاش‌هایی که به بررسی شخصیت امام و احسان ایشان و حضورشان در زندگی مسلمانان می‌پردازد.گفتنی است پژوهش‌ها باید به دو زبان عربی و انگلیسی نگاشته شده و پیش از این منتشر نشده باشند. پژوهش‌ها از طریق لینک
https://forms.gle/qn5iCX2BYzrYkHJB9 
دریافت و آثار پذیرفته شده پس از ارائه در همایش در نشریه ویژه مجموعه مقالات کنفرانس چاپ می‌شود.