«کلیم‌الله تَوَحُدی» نویسنده معروف کرمانج

«کلیم‌الله تَوَحُدی» نویسنده معروف کرمانج

مقدم    

کلیم‌الله تَوَحُدی(کانیمال)؛ پژوهشگر، مورخ و نویسنده معروف کرمانج، فرزند شیخ اسدالله توحدی، روحانی معروف ایل مرزنشین سیوکانلو است که در دی‌ماه۱۳۲۰ شمسی در روستای اوغاز تازه در شهرستان شیروان خراسان شمالی متولد شد.
معروف‌ترین اثر وی کتابی است با نام «حرکت تاریخی ایل کرد به خراسان» در دفاع از تمامیت ارضی ایران، این کتاب هشت جلد است که ۶ جلد آن تاکنون چاپ شده است.
خانه پدری او یک مجمع کوچک فرهنگی و محل تجمع دوستداران برای شنیدن آوای قرآن، روضه، کتاب‌خوانی و تاریخ، ادبیات و هنر بود که از نیاکانش به طور موروثی به او رسیده و سپس به کلیم‌الله منتقل شد.
کلیم‌الله تحصیلات ابتدایی را در اوغاز به پایان برد و سال‌های نوجوانی خود را به چوپانی گذراند. دنیای او دنیای طبیعت و کوهستان بود. سپس همراه ایل به کوچ رفت و میان خراسان و ترکمن‌صحرا به ییلاق و قشلاق پرداخت. در این دوره توانست شناخت و تجربه زیادی در مورد فرهنگ و زبان چادرنشینان کُرد شمال خراسان و نیز فرهنگ مردم ترکمن‌صحرا بدست آورد.
او سال 1342 برخلاف میل خود زندگی شبانی را رها کرده و در شهربانی قوچان استخدام شد و با پشتکار زیاد توانست تحصیلات دبیرستان را به پایان برساند. در حین خدمت در شهربانی قوچان در رشته معارف دانشگاه فردوسی مشهد قبول و در سال 1355 از این دانشگاه دانش‌آموخته شد.
مقالات و اشعار توحدی در دوره سربازی، در ماهنامه‌های ارتش و سپس در برخی مطبوعات منتشر شد. او صدها برگ از اسناد خطی ایران را گردآوری کرده و از سال‌ها پیش نیز به جمع‌آوری و ضبط موسیقی محلی شمال خراسان مشغول است.
منزل او در مشهد یک خانه فرهنگ کوچک و محل رفت‌وآمد موسیقی‌دانان و فرهنگ‌دوستان خراسان است. تصحیح دیوان جعفرقلی زنگلی (اشعاری به ترکی، کردی، عربی و فارسی)، موسیقی در زمینه موسیقی (لیستکی کرمانجی)، رقص کردی(دو نوار با قوشمه علی آشوری) و اسفراین در گذر تاریخ، برخی دیگر از آثار کلیم‌الله توحدی هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه