فضیلت زیارت امام رضا(ع) در آینه روایات

فضیلت زیارت امام رضا(ع) در آینه روایات

سید رضی واحدی، تولیت حرم حضرت سکینه(س) در سوریه

در خصوص زیارت مضجع مطهر امام رضا(ع) مانند بقیه ائمه بزرگوار شیعه(ع) به آن تأکید فراوانی شده و روایات بسیاری در فضیلت زیارت مرقد امام رضا(ع) نقل‌شده است.
اباصلت هروی از حضرت رضا(ع) روایت می‌کند: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست مگر اینکه کشته یا شهید می‌شود. پرسیدم: آقا، شما را چه کسی می‌کشد؟ فرمود: شرورترین خلق خدا در زمانم به وسیله سم؛ سپس مرا در دیار غربت دفن می‌کنند. «ألا فمن زارنی فی غربتی کتب الله له أجر مائه ألف شهید و مائه ألف صدیق و مائه ألف حاج معتمر و مائه الف مجاهد و حشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات من الجنة رفیقنا». بدان هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب 100هزار شهید و 100هزار صدیق و 100هزار حاجی و عمره‌گزار و 100هزار مجاهد می‌دهد و با ما محشور می‌شود و در درجات عالی بهشت رفیق ماست.
امام جواد(ع) فرمودند: «من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در توس زیارت کند و حق او را بشناسد». (عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۲۵۶)
امام هادی(ع) می‌فرمایند: «هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت مرقد جدم، علی بن موسی الرضا(ع) در توس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد». (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۶۹)
در برخی از آن‌ها ثواب‌هایی نقل‌شده که نشان از برتری این زیارت بر زیارت حرم حضرت امام حسین(ع) دارد:
۱- علی بن مهزیار نقل می‌کند: از امام هادی(ع) پرسیدم: فدایت شوم زیارت امام رضا(ع) افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ آن حضرت فرمود: «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین(ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند ولی پدرم را زیارت نمی‌کند مگر شیعیان خاص و خالص ما». (الکافی علامه کلینی).
این روایت با کمی تغییر در منابع دیگر نیز وجود دارد. (تهذیب الاحکام شیخ طوسی).
۲- محمد بن سلیمان نقل می‌کند: از امام جواد(ع) در مورد مردی پرسیدم که برای انجام حج تمتع داخل مکه شد و خداوند بر انجام حج و عمره او را کمک کرد؛ سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا(ص) سلام داد و آن جناب را زیارت کرد. پس‌ازآن به زیارت شما آمد؛ درحالی‌که به حق شما عارف بوده و می‌داند شما حجت خدا بر مخلوقات هستید. همچنین توجه دارد شما همان دری هستید که شخص برای توجه به خداوند باید از آن وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان کند. سپس به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) رفته و به آن حضرت سلام می‌دهد. آنگاه به بغداد رفته و بر امام موسی بن جعفر(ع) سلام می‌دهد. سپس به شهر خودش مراجعت می‌کند و پس از رسیدن موسم حج، خداوند متعال دوباره حج را روزی او می‌کند. حال بفرمایید کدام‌یک از این دو افضل و برتر هستند؟ حجی که به‌جا آورده و برگشته و دوباره حج روزی او شده یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان علی بن موسی(ع) را سلام داده و زیارت کند؟
حضرت امام جواد(ع) در پاسخ فرمودند: «بهتر آن است به خراسان رود و بر پدرم امام رضا(ع) سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است این زیارت را در ماه رجب انجام دهد، ولی امروزه به آن مبادرت نکند؛ زیرا هم بر ما و هم بر شما از ناحیه سلطان ترس و بیم بوده و ممکن است در معرض اذیت و آزار قرار گیریم». (کامل الزیارات ابن قولویه)
خواننده بزرگوار و ولایی این سطور بداند با مختصر روایاتی که از بعضی از ائمه هدی(ع) ایراد شد، در لزوم زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) ثواب بسیار زیادی ذکر شده و همان گونه که ملاحظه فرمودید بعضی از روایت‌ها افضل بودن زیارت امام رضا(ع) بر زیارت حضرت امام حسین(ع) را تأکید می‌کند، زیرا به فرموده امام جواد(ع): زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین(ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند ولی پدرم را زیارت نمی‌کند مگر شیعیان خاص و خالص ما.
در این میان قطعاً عاشقان و والهان ایرانی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) کوتاهی نکرده و نخواهند کرد و همواره موج عاشقان آن آستان قدسی باوجود گرانی‌ها و سختی‌های خاص، روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
باید اشاره‌ای داشته باشم به تمامی شیعیان جهان، آن عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که با سختی‌های ویژه و تحمل بار سنگین سفر و غیره دست از این استحباب قریب به وجوب زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) بر نداشته و نخواهند داشت.
اینجانب چون حدود 50سال مقیم کشور برادر سوریه هستم، عزیزان و عاشقان شیعی و بعضاً از برادران اهل تسنن را می‌بینم که با چه ذوق و شوقی خود را مهیا می‌کنند انفرادی و گروهی به پابوسی غریب توس و انیس‌النفوس بشتابند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه