رونمایی از قدیمی‌ترین قباله ازدواج با قدمتی 250 ساله

رونمایی از قدیمی‌ترین قباله ازدواج با قدمتی 250 ساله

آستان قدس رضوی در یکصد و چهل و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی خود، از قدیمی‌ترین قباله ازدواج با قدمتی بیش از 250 سال که ثبت ملی نیز شده رونمایی کرد.


به گزارش آستان‌نیوز، در موزه کتابخانه وزیری یزد، قدیمی‌ترین قباله ازدواج نگهداری می‌شود که متعلق به دوره زندیه است. این قباله به عقد و ازدواج عبدالحی فرزند حاج‌موسی قزوینی با معصومه خانم فرزند حاج علی‌رضا اشاره دارد که تاریخ عقد در این سند سال 1193 هجری قمری ذکر شده، صداق 40 تومان تبریزی رایج معاملات و موازی 50 مثقال طلاآلات و یک کنیزک حبشیه که تقریباً 10 تومان قیمت داشته و موازی یک اتاق فرش مشتمل بر قالی و توشک نمد و تمامی سه سهم مشاع از جمله 24 سهم یک درب حمام واقع در محله داخل حصار دارالعباده یزد موسوم به حمام بکشاه به عنوان بخشی از مهریه عروس ذکر شده است.
این قباله به 6 مهر و امضا در صدر و حاشیه سند مزین است و به تزئینات هنری از جمله یک سرلوح منقش به زمینه زرپوش با نقوش گل و برگ، یک کتیبه به زبان عربی، عناوین و اسامی به شنگرف، جدول‌بندی ساده و الوان با نقوش گل و برگ آراسته شده است.
عقدنامه آقامیرزا محمد صراف و خانم خدیجه سلطان با صداق طلای ساخته شده در تاریخ 1248 هجری قمری دیگر قباله قدیمی متعلق به دوره قاجار است که در این مراسم رونمایی شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه