بن بست پرتغالی

ذات هجومی ایران دربند تفکرات دفاعی کی‌روش

بن بست پرتغالی

حمیدرضاعرب

بی هیچ تعارفی باید اعلام کرد کارلوس کی‌روش درفوتبال ایران به انتهای خط رسیده و دیگر چیزی برای ارائه ندارد. پیرمرد پس از سال‌ها تجربه مربیگری در فوتبال ایران و حضور درجام‌های جهانی 2014 و2018 درحالی که همه را منتظر نخستین صعود ایران درجام جهانی 2022 گذاشته بود، اما درنهایت شکست دیگری درکارنامه جهانی خود به ثبت رساند وبرای سومین بار متوالی با تیم ملی ایران از مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال حذف شد.


پیش از شروع جام جهانی قطر سران فدراسیون فوتبال این مربی پرتغالی را تنها به هدف صعود از مرحله مقدماتی به استخدام دوباره درآوردند اما کی‌روش با تصمیم‌های عجیب خود درحوزه فنی اسباب حذف دوباره تیم ملی را دراین تورنمنت فراهم کرد.
کی‌روش علاوه براینکه سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران را مقابل انگلیس به نام خودش ثبت کرد، درتصمیمی بحث برانگیز چهار دروازه‌بان را با خود به جام جهانی فوتبال برد و حتی حاضر نشد لیست 26 نفره‌ای که فیفا دراختیارش قرارداده بود را پرکند تا بازیکنان جوان، انرژیک و آینده‌داری همچون محمدمحبی و امید نورافکن و حتی میلاد سرلک از حضوردر جام جهانی بازبمانند و پیرترین تیم تاریخ درجام جهانی تشکیل شود.
کی‌روش دربخش انتخاب تاکتیک نیز بسیاربحث برانگیز عمل کرد. او در حالی که موفق شده بود با به‌کارگیری یک بازی هجومی مقابل ولز تا حد زیادی امیدواری ایجاد کند و شکست مقابل انگلیس از حافظه‌ها دور شود، اما بار دیگر مقابل آمریکا با استفاده از بازیکنان دفاعی به سمت دستیابی به حداقل امتیاز این بازی رفت که درنهایت نیز موفق نبود.
کی‌روش اما درعین حال تلاش کرد درنشست خبری پس از بازی با آمریکا دورنمای تازه‌ای را برای خود وتیم ملی درجام ملت‌های آسیا تصویر کند، درحالی که بعید است تیم ملی با تاکتیک‌های دفاعی او درجام ملت‌های آسیا نیز به نقطه روشنی دست یابد و مقابل تیم‌های سراپا حمله‌ای همچون عربستان، ژاپن و حتی کره جنوبی به توفیق دست یافته و طلسم سال‌ها ناکامی دررسیدن به جام قهرمانی آسیا را بشکند.
فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش به بن‌بست رسیده واین مربی حتی در اظهارات خود نیز دیگر نمی‌تواند کشش و جاذبه‌ای ایجاد کند و لازم است سران فدراسیون فوتبال اقدامات آینده نگرانه‌ای برای تیم ملی انجام دهند تا شاید فوتبال ایران چهار سال دیگر درجام جهانی بتواند رؤیای صعود از مرحله مقدماتی را به حقیقت تبدیل کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه