داوطلبان کنکور سردرگم میان اختلافات دو نهاد آموزشی

داوطلبان کنکور سردرگم میان اختلافات دو نهاد آموزشی

کنکور به عنوان پلی برای عبور دانش‌آموزان از آن به سمت دانشجو شدن به یک غول در کشور ما تشبیه شده، به‌طوری‌که داوطلبان کنکور از آن به عنوان غول ورود به آموزش عالی یاد می‌کنند.


به گزارش فارس، غول کنکور این روزها به شکل‌های گوناگون برای داوطلبان نمایان می‌شود، چرا که در مقاطع مختلف، مسئولان خبر از تغییر روش برگزاری آن می‌دهند و این مسئله داوطلبان را با مشکل روبه‌رو کرده است.
داوطلبان کنکور که به خودی خود استرس‌ قبولی کنکور را تجربه می‌کنند حالا با احاطه شدن در اخبار متفاوت، استرس‌های جدیدی را روبه‌روی خود می‌بینند.
داستان از آنجا آغاز شد که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۶۳، تغییرات کنکور را برای سال ۱۴۰۲ و پس از آن به تصویب رساند. مصوبه جدید به این صورت است که از سال ١۴٠٢، سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه به ۴٠درصد کاهش یابد و ۶۰درصد مربوط به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان باشد، این روند به صورت تدریجی از سال١۴٠٢ تا ١۴٠۵ اجرایی می‌شود. از دیگر مصوبات این است آزمون سراسری دوبار در سال و با اعتبار دو ساله برگزار می‌شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مسئولان تصویب‌کننده این تغییرات بر این باورند که با اجرای مصوبه جدید کنکور، عدالت آموزشی بین داوطلبان بیشتر برقرار می‌شود و اضطراب داوطلبان کاهش می‌یابد، زیرا افراد روستایی و ساکن در مناطق محروم نیز می‌توانند به شکل یکسان با افراد ساکن در شهرهای بزرگ در پذیرش دانشگاه‌ها سهیم باشند.
اما مسئله اینجاست که هر قانون و مصوبه‌ای علاوه بر موافقان، مخالفانی هم دارد و این مصوبه هم از این قاعده مستثنا نیست؛ برخی
 نمایندگان مجلس با این مصوبه مخالف بودند و به طور کلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مرجع ذی‌صلاح برای تصویب این تغییرات نمی‌دانستند و این مسئله را در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی می‌دانستند.
برخی داوطلبان نیز با این نمایندگان همراه شده و با مصوبه جدید مخالفت کردند.
حالا داوطلبانی که بدون توجه به حواشی فقط در انتظار ثبات قوانین و درس خواندن هستند سردرگم مانده‌اند که بالاخره کنکور به چه شکل برگزار می‌شود.

یک فوریتی که داوطلبان کنکور را نگران کرده است
مدتی پیش یک فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد و اعضای این کمیسیون در آخرین جلسه خود به کلیات این طرح رأی موافق دادند. 
برخی نمایندگان معتقدند تأثیر قطعی معدل در آزمون به تأثیر مثبت تبدیل شود و دروس عمومی که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از کنکور حذف شده به آزمون سراسری بازگردد.
همین موضوع داوطلبان کنکور را نگران کرده که بالاخره باید چه کنند و به ساز کدام نهاد برقصند و اصلاً کدام نهاد در این موضوع باید تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کند.

جای نگرانی برای داوطلبان نیست
موضوع را با سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم. عاملی گفت: داوطلبان کنکور هیچ نگرانی نداشته باشند، کنکور براساس آنچه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب و اعلام کرده برگزار می‌شود.
به گفته وی، داوطلبان باید برمبنای آنچه اعلام شده خود را آماده حضور در کنکور کنند.
البته احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز که بارها مخالفت خود را با مصوبه شورا اعلام کرده، گفته است: نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 که در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود طبق اطلاع‌رسانی که از گذشته صورت گرفته برگزار خواهد شد و بحث تغییر در برگزاری کنکور مربوط به پس از برگزاری این آزمون است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه