توهم پیوست سرزمین‌های جدید به رژیم صهیونیستی

گفت‌وگو با مدیر پیشین «العالم» درباره طرح الحاق کرانه باختری

توهم پیوست سرزمین‌های جدید به رژیم صهیونیستی

شامگاه پنجشنبه گذشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم، تشکیل کابینه جدید تل‌آویو را اعلام کرد و قرار است مراسم تحلیف وزیران تا پیش از دوم ژانویه ۲۰۲۳ (12دی) برگزار شود. اما آنچه مایه نگرانی شده، نوع ترکیب کابینه مدنظر رهبر حزب لیکود است.


​​​​​​​براساس گزارش‌ها، احزاب تشکیل‌دهنده دولت شامل «لیکود»، «شاس»، «صهیونیسم مذهبی» و «اتحاد یهودیت توراتی» همگی راست‌گرای افراطی هستند. همزمان برخی در مورد رویه کابینه و اجرای پروژه‌های خطرناک در قدس، کرانه باختری و نوار غزه هشدار داده‌اند. این مسئله وقتی جدی‌تر به نظر می‌رسد که توجه داشته باشیم براساس اعلام رسانه‌ها، کابینه صهیونیست در آخرین گام خود طرح خطرناک الحاق کرانه باختری را در مسیر اجرا قرار داده است. ظاهراً نتانیاهو به «بزالل اسموتریچ»، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی تعهد داده این طرح را عملی کند.

مخالفت‌های درونی با کابینه افراطی
به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و یهودیان تندرو (حریدی) در قدرت از یک سو سبب خواهد شد ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی علیه فلسطینی‌ها در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد. طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هم در این پازل قابل تعریف است. اما اینکه این ایده تا چه حد امکان تحقق داشته باشد پرسشی مهم است. 
سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه خبری العالم و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این باره می‌گوید: کابینه ائتلافی نتانیاهو متشکل از احزاب تندرو صهیونیست است که همواره آمال و آرزوهایی داشته و آن را مطرح کرده‌اند که این موضوع چالش‌های امنیتی و زد و خوردهای بسیاری بین شهرک‌نشینان و فلسطینیان را رقم زده است. در کابینه جدید، «ایتامار بن گویر» که زمانی به اتهام تحریک نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی محکوم شده بود، به عنوان وزیر امنیت منصوب شده است. همچنین معاون او «بزالل اسموتریچ»، از رهبران شهرک‌نشینان کرانه باختری معتقد است باید کرانه باختری به دیگر مناطق ضمیمه شود. جریان راست در انتخابات اخیر هم وعده‌های بسیاری به حامیان حامی خود داده است. مطرح کردن موضوعاتی مانند الحاق کرانه باختری نیز احتمالاً در راستای راضی کردن طرفداران این جریان صورت می‌گیرد. 
البته روز گذشته رسانه‌های عبری از تظاهرات گسترده علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی در حیفا خبر دادند. این موضوع سبب شده برخی در مورد تداوم کابینه نتانیاهو تردیدهایی وارد کنند. سادات با اشاره به این موضوع تشریح کرد: هم‌اکنون مخالفت‌های بسیاری با کابینه جدید صورت گرفته و حتی جریان لائیک درون رژیم صهیونیستی درزمینه رویه افراطی دولت احساس خطر جدی می‌کند. این موضوع بی‌تردید موجب افزایش نارضایتی و اعتراضات در فلسطین اشغالی خواهد شد. 

چانه‌زنی سیاسی داخلی، نه بیشتر
احساس خطر از کابینه جدید تا جایی بالا گرفته که این روزها برخی رسانه‌ها از آغاز روند مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند. صهیونیست‌ها ناامید از آینده دولت تحت مدیریت یهودیان تندرو، حال، عطای ماندن در سرزمین‌های اشغالی را به لقایش بخشیده‌اند. این تحلیلگر مسائل فلسطین در این باره هم عنوان کرد: در این شرایط، به نظر در آینده بروز یک درگیری درونی در جامعه صهیونیست (درون کابینه، کِنِست، درون طیف‌های مختلف صهیونیست و...) محتمل به نظر می‌رسد. نمود این مسئله هم با گسترش افراطی‌گری و مخالفت با مظاهر فناوری‌های جدید، در سرزمین‌های اشغالی که از سوی جریان حریدی وجود دارد خود را نشان داده است. البته این مشکلات در سطح درونی جامعه صهیونیست است. درباره بالا گرفتن سطح منازعه با فلسطینیان و گروه‌های مقاومت هم این واقعیت به‌طورقطع چالش‌برانگیز خواهد بود. در سطح سوم، موضوع الحاق کرانه باختری مطمئناً با مخالفت‌های گسترده در جامعه عربی و حتی اروپایی و آمریکا روبه‌رو خواهد شد و رژیم صهیونیستی را در تنگنای دشوار قرار خواهد داد. همین چند روز پیش، ایالات متحده به بنیامین نتانیاهو هشدار داد از اجرای پروژه‌هایی مانند الحاق کرانه باختری یا تحمیل حاکمیت خود بر آن، اجتناب کند. سادات در انتها تصریح کرد: بنابراین محتمل است در پیش گرفتن رویه افراطی از یک سو موجب افزایش اختلاف درونی در کابینه رژیم صهیونیستی شود. حتی در صورت تأکید جریان افراطی بر پیش بردن ایده‌های خود، ممکن است این مسئله با مخالفت دیگر طیف‌های کابینه روبه‌رو شده و با خروج احتمالی آن‌ها از دولت، کابینه از هم فروپاشد. به دلیل همین پیامدها، احتمال اجرایی شدن الحاق کرانه باختری دور از ذهن به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین موضوعاتی بیشتر از باب چانه‌زنی سیاسی داخلی برای امتیازگیری باشد و اهمیت بیشتری ندارد.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه