پوتین با بن‌سلمان بسته؟!

اقدامات تلافی‌جویانه نفتی روسیه علیه غرب اجرایی شد

پوتین با بن‌سلمان بسته؟!

فرمان رئیس‌جمهور روسیه درباره اقدامات متقابل مسکو در واکنش به تعیین سقف قیمت بشکه‌ای ۶۰دلاری برای نفت روسیه از سوی کشورهای غربی، از روز گذشته اجرایی شد.


​​​​​​​اتحادیه اروپا و کشورهای گروه7 به همراه استرالیا اواسط آذرماه به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه مسکو در پی حمله به اوکراین، این تصمیم را گرفته بودند. بر اساس فرمان ولادیمیر پوتین که اول جولای۲۰۲۳ منقضی خواهد شد، روسیه به کشورها و نهادهای حقوقی که در قراردادهای خود بند سقف قیمت گنجانده باشند، نفت نمی‌فروشد. همچنین وزیران دولت روسیه، اواخر سال جاری ممنوعیت فروش بنزین این کشور را نیز اعلام خواهند کرد.
پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داده بود تعیین سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه قابل قبول نبوده و مسکو هرگز با تخریب بازار قیمت‌گذاری موافقت نخواهد کرد. سقف قیمت ۶۰دلاری برای نفت روسیه که از پنجم دسامبر ۲۰۲۲ اجرایی شد، هر دو ماه یک‌بار بازنگری خواهد شد تا همواره ۵درصد زیر شاخص آژانس بین‌المللی انرژی باقی بماند. مسکو تعیین سقف قیمت را تلاشی در راستای دستکاری «اصول بنیادین بازارهای آزاد» توصیف و به‌شدت از آن انتقاد کرده است.
اما تصمیم اخیر پوتین تنها ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی وی با محمد بن‌سلمان اجرایی شد. رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان شامگاه یکشنبه درباره همکاری مشترک در چارچوب گروه «اوپک پلاس» برای تضمین ثبات بازار جهانی نفت رایزنی کردند. همین مسئله اکنون این پرسش را ایجاد کرده که آیا پوتین در این زمینه با بن‌سلمان هماهنگ است؟ هر چند برای یافتن پاسخ باید کمی صبر کرد، با این حال نباید همکاری پیشین ریاض با مسکو در حوزه انرژی را از یاد برد. اواسط مهر ماه، سعودی در اقدامی که از سوی غرب نزدیکی با کرملین تعبیر شد، با تصمیم اوپک‌پلاس در کاهش 2میلیون بشکه‌ای روزانه نفت، آن هم در اوج جنگ اوکراین که آمریکا و اروپا به‌شدت نیازمند منابع انرژی بودند، همراهی کرد. در ادامه نیز ریاض نه تنها بابت این مسئله از غرب عذرخواهی نکرد و از موضع خود عقب ننشست بلکه با دعوت از شی‌جینگ‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بر تنش افزود. حال در صورت تأیید همراهی احتمالی بن‌سلمان با اقدام پوتین، گسترش دامنه اختلاف میان واشنگتن و متحدانش با ریاض محتمل به نظر می‌رسد.

خبرنگار: جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه