حوزه باید به آینده و تطورات آن بیندیشد

آیت‌الله اعرافی در همایش کتاب سال حوزه:

حوزه باید به آینده و تطورات آن بیندیشد


آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه که روز پنجشنبه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: حوزه علمیه قم حوزه نوین و بی‌مثالی در تاریخ حوزه‌های علمیه بوده است، زیرا این 100سال برای جهان، ایران و حوزه‌های علمیه یک قرن پرتلاطم بود و این حوزه در یک دوران سختی پایه‌ریزی شد.
به گزارش رسا، عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: این 100سال تجربه‌های زیادی داشته و اکنون باید با تکیه بر آن و ارزیابی آن به افق‌های پیش رو نگاهی بیندازیم؛ یکی از قلمروهای 100سال اخیر حوزه علمیه که پیشروی بالایی داشت عرصه تولید کتاب و آثار مکتوب بود.
وی ادامه داد: سال‌های اول تأسیس حوزه قم آثار منتشره در حوزه علمیه کمتر از 10عدد بود، اما راه درازی طی شده که اکنون هزاران اثر در قالب‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. گذشته حوزه علمیه بسیار پرافتخار است اما نباید به گذشته بسنده کنیم و لازم است به آینده و تطورات آن بیندیشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ویژگی بزرگانی مانند شهیدان مطهری، صدر و علامه طباطبایی شناخت تطورات زمانه خود بود، اظهار کرد: شناخت مسائل و اتفاقاتی که در دوران امروز جهان می‌افتد و گرایش‌هایی که به معرفت‌های غیرالهی وجود دارد باید مورد دقت در حوزه‌های علمیه باشد و از همین رو لازم است تلاش نهادهای مسئول حوزه‌های علمیه در این امر برای تولید آثار و کنشگری حوزه‌های علمیه وارد فاز بالاتر شود.
آیت‌الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلاتی درزمینه علمی و معرفتی وجود دارند که حوزه باید برای پاسخ‌گویی به آن‌ها تلاش بزرگی کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه