جشن روی بال فرشته‌ها

روایتی از مراسم جشن تکلیف دختران در حرم مطهر رضوی

جشن روی بال فرشته‌ها


​​​​​​​آرزو رجایی اهل نجف‌آباد اصفهان است و این نخستین باری است که به مشهدالرضا(ع) مشرف می‌شود. از همه زودتر آماده شده و اول صف منتظر نشسته تا جشن شروع شود. از آن دخترهای شیرین‌زبان و پر جنب و جوش است و کمی هم با لهجه حرف می‌زند. از او دلیل چادر پوشیدن موقع نماز خواندن را پرسیدم؟ گفت: خدا دوست داره ما با بهترین لباس بریم باهاش حرف بزنیم. چادر سفید، زیباترین لباس ماست که برای نماز خوندن می‌پوشیم. تازه ما با چادر، حجابمون هم کامل‌تر میشه. این طوری خدا به ما نزدیک‌تر میشه.
کنارش دختری از مراغه نشسته که تا به او نگاه کردم، همه مشخصاتش را معرفی کرد: اسمم «تبسم» است. از مراغه به مشهد اومدیم. من سومین، نه چهارمین بارمه که همراه مادرم به مشهد میام. شهر ما خیلی قشنگه، گردنه حیران از جاهای دیدنیه. ولی مشهدرو بیشتر دوست دارم. برای همین از مامان خواستم که توی جشن عبادت حرم امام رضا(ع) شرکت کنیم. خیلی خوشحالم  که عید اومدیم. 
«سما» هم از شهر کرج میهمان این جشن عبادت شده. از او پرسیدم: «مکلف شدن یعنی چه؟» گفت: یعنی اطاعت از دستورهای خدا. بعد خواستم خدا را برایم تعریف کند، در جوابم گفت: خدا خیلی بزرگه. نمیشه تعریفش کرد. ولی خیلی مهربونه. چون امامانی مثل امام زمان(عج) رو برای ما فرستاده! توی جشن تکلیفم از امام رضا(ع) فقط دو تا آرزو دارم: یکی اینکه امام زمان(عج) هر چه زودتر ظهور کنه و دوم اینکه امسال با پدر و مادرم بریم کربلا.
یاسمین زهرا هم از دختران 9ساله مشهدی است که به جشن «بر بال فرشته‌ها» آمده. از علاقه‌اش به امام رضا(ع) می‌گوید و بعد به سراغ جشن تکلیفش می‌رود. پرسیدم «چرا دوست داشتی، جشنت رو توی حرم بگیری؟» پاسخ داد: من امام رضا(ع) را خیلی دوست دارم. هفته پیش که برای زیارت اومدیم، یک گل صورتی از روی ضریح افتاد توی دستام. از اون روز توی گلدون گذاشتمش که تازه بمونه. خوشحالم امروز دوباره اومدم پیش امام رضا(ع). 

جشن «بر بال فرشته‌ها» از بخش‌های مختلفی برای دختران تازه مکلف تشکیل شده که اجرای نمایش عروسکی حاج‌آقا مهدوی همراه با هدهد خوش‌خبر، اجرای مسابقه احکام، زمزمه دسته‌جمعی سرود «سلام فرمانده» و بالاخره عکس یادگاری با سفره نوروزی از جمله عناوین این برنامه هستند و همزمان برای والدین آن‌ها نیز کارگاه مشاوره خانوادگی و فرزندپروری برگزار می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه