رژه ارتش در غیاب نیروهای پیاده

در نشست خبری فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق نزاجا مطرح شد

رژه ارتش در غیاب نیروهای پیاده

نشست خبری فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق نزاجا، امیر سرتیپ رضا آذریان به مناسبت هفته ارتش برگزار شد.


در آغاز نشست، امیر آذریان با قرائت بخشی از پیام امام خمینی(ره) در روز 29 فروردین سال 1358 افزود: حماسه هشت سال دفاع مقدس با کمک نیروهای ارتش شکل گرفته است. نخستین عملیات بزرگی که دشمن فکرش را نمی‌کرد، عملیات ثامن‌الائمه لشکر 77 بود. این حماسه‌ها به برکت جانفشانی آن‌ها و مدیریت امام و رهبری اتفاق افتاد. 

از نظر تجهیزات و تسلیحات هیچ‌گونه وابستگی نداریم
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش ادامه داد: پس از جنگ نیز ارتش برای بالا بردن توان رزمی و عامل بازدارندگی، دست به اقدامات بزرگی زد و با تشکیل سازمان جهاد خودکفایی در نیروهای چهارگانه ارتش، با استفاده از تفکر و ایده‌های جوانان، خود را به مرحله عدم وابستگی رساند. امروز با اطمینان می‌گوییم هیچ‌کدام از نیروهای مسلح در بُعد تجهیزات و تسلیحات هیچ‌گونه وابستگی به نیروهای خارجی ندارند. نمونه‌ای از اقتدار ارتش جمهوری اسلامی در روزهای گذشته با نمایشگاه بزرگ تجهیزات و تسلیحات تهران به تصویر کشیده شد و قلب مردم و رهبری را شاد کرد. این را با قدرت و جرئت عرض می‌کنم که امروز دیگر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، نیروی قدرتمند منطقه است و این برای تأمین امنیت کشور بسیار مهم است.
آذریان در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال 95 فرمودند بر اساس نیازهای عملیاتی کار کنید. بر این اساس ارتش و شخص امیر حیدری شروع به کار کردند و اتفاقات بزرگ مبارکی در ادامه آن برای نیروی زمینی رخ داد.

رزمایش اقتدار ارتش؛ برگ برنده‌ای در تاریخ دفاعی جمهوری اسلامی ایران
وی افزود: تغییر در ساختار سازمانی یگان‌های ارتش، یعنی نیروهای متحرک هجومی، واکنش سریع، مکانیزه هجومی، تغییر در سیستم توپخانه‌ای، موشکی، سامانه‌های پهپادی، جنگالی، راداری و... جزو نیاز عملیاتی ما بود. رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش در سال 1401 برگ برنده‌ دیگری در تاریخ دفاعی جمهوری اسلامی ایران  بود؛ چرا که کارهایی در آن صورت گرفت که تا به حال انجام نشده بود. تجهیز کردن بالگردها به دوربین دید در شب و انجام عملیات هلی‌برن شبانه برای نخستین بار اتفاق افتاد و یا موشک‌های جدید ساخت صنایع دفاعی مثل شفق و الماس که به شخصه شاهد شلیک در شب آن‌ها بودم، نمونه‌ای از این دستاوردهاست. در بحث پهپادی نیز امروز پهپادهای ما اشکال و مأموریت‌های مختلفی دارند و فقط معطوف به شناسایی و هدف مستقیم نیستند و می‌توانند به اهداف غیرمستقیم نیز شلیک کنند. در پایگاه هوایی 313 که پارسال افتتاح شد، انواع پهپادها وجود دارد. این‌ها همه براساس نیاز عملیاتی ما بود. 
وی افزود: در رزمایش ذوالفقار 1401 که در سواحل مکران انجام شد، برای نخستین بار تانک‎ها وارد ناوشکن شدند و از دریا به ساحل و سپس به خشکی رسیدند و عملیات انجام دادند. این اتفاق، نیروهای امنیتی آمریکا را به شدت نگران کرد.

مشارکت بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان در صنایع دفاعی
آذریان با اشاره به نقش جوانان در طرح‌ها و ایده‌های جدید دفاعی بیان کرد: در بحث تسلیحات نیز بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان به نیروی ارتش طرح دادند که اجرایی شده و بیش از هزار دستگاه به سیستم تجهیزاتی نیروی زمینی با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی الحاق شد.
وی ادامه داد: امروز نیروی زمینی ارتش در تمام مناطق مرزی با بهترین روش پاسداری و مرزبانی می‌کند. امام(ره) در سال 58 فرمودند ارتش، نگهبان مرزهای جمهوری اسلامی ایران است و این پیام هنوز در ذهن فرماندهان باقی مانده است. مأموریت ما در مرزهای شمال شرق سنگین است؛ اما با وجود نیروی انسانی متعهد و علاقه‌مند به خوبی انجام می‌شود.

هیچ تهدیدی در منطقه شرق کشور متصور نیست
آذریان تأکید کرد: هيچ‌گونه تهدیدی در منطقه شرق کشور متصور نیست. ما از ناامنی کشور افغانستان نگران هستیم؛  نگران مردم و کشور افغانستان نه نگران مرزهای جمهوری اسلامی؛ چرا که ما اجازه نخواهیم داد گروه‌های تکفیری به مرزهای ما نزدیک شوند. چون ما دورتر از مرزهای کشور را نیز تحت کنترل داریم و اگر گروهی قصد نزدیک شدن به کشور را داشته باشد، پیش از نزدیک شدن به مرز با آن برخورد قاطعانه‌ای خواهیم داشت تا از آمدنش به منطقه برای همیشه پشیمان شود.

برنامه‌های هفته ارتش جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش در تبیین برنامه‌های هفته ارتش در استان مطرح کرد: از روز پنجشنبه، 24فروردین برنامه‌های خود را با عطرافشانی گلزار شهدا در منطقه آغاز کردیم. یادواره شهدای ارتش در سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی در درگز و روز گذشته در شهرستان زاوه تربت‌حیدریه برگزار شد. این یادواره‌ها با همت مسئولان، مردم و ائمه جماعت در طول سال برگزار خواهد شد. در روز 30‌ فروردین نیز ضیافت افطاری با حضور خانواده شهدای ارتش در مشهد با پشتیبانی تولیت آستان قدس در محل تالار رز مهمانسرای ثامن‌الائمه(ع) در خیابان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. 
وی افزود: به دلیل مصادف شدن هفته ارتش با ماه مبارک رمضان، نیروهای پیاده ارتش رژه نخواهند رفت؛ اما رژه نیروهای موتوری و محمول با حضور مسئولان، خانواده شهدا، ایثارگران و آحاد زائران و مجاوران، روز سه‌شنبه 29فروردین از ساعت 7:45 در بولوار نماز برگزار خواهد شد.
آذریان ادامه داد: افزون بر این پرش چتربازان مخصوص نیروی زمینی، مسابقات ورزشی و قرآنی، محفل انس با قرآن، نقاشی برای کودکان و خانواده ارتش در کوی سازمانی، دیدار با ائمه جمعه، اعزام سخنران‌ به دانشگاه و مدارس و ستادهای نماز جمعه نیز در دستور کار خواهد بود.

اقدامات ارتش شمالشرق کشور برای محرومیت‌زدایی
وی درخصوص اقدامات ارتش برای محرومیت‌زدایی در استان بیان کرد: علاوه بر مرزها در شهرستان کلات نیز برای بهسازی جاده‌ها و روستاها اقداماتی انجام دادیم. در شهرستان‌های خواف و سنگان نیز آسفالت جاده‌ها را پیگیری کرده و برخی محورهای مسدود شده استان را بازگشایی کردیم. در زمستان و سرمای سخت سال گذشته، در تمام استان اقدامات خوبی صورت گرفت و نیروهای ارتش با شعار «ارتش فدای ملت» وارد میدان شدند. تهیه مواد غذایی، سوخت‌رسانی، توزیع وسایل گرمایشی، پخت نان، آب‌رسانی، بازگشایی و راه‌اندازی سیستم‌های گازی شهری، پخت 50هزار وعده غذا در شهرستان تربت‌جام و روستاهای اطراف و رفع مشکلات یخ‌زدگی در تایباد و روستاهای اطراف از جمله اقدامات ارتش بود.
وی افزود: به تازگی نیز با تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی در منطقه شمالشرق برای کمک به مردم اقداماتی انجام دادیم و به فرماندهان مناطق ابلاغ کردیم تا در هر شرایطی برای کمک به مردم آماده باشند. برای مثال در ساخت و بازسازی منازل محرومان در مناطق خواف و سنگان اتفاقات خوبی رقم خورد. شب گذشته نیز در مراسم ایتام در شهرستان زاوه بیش از هزار نفر میهمان ارتش بودند و حدود 20 نفر از کودکان کمیته امداد را تکریم کردیم که کارهای زیبایی را در نمایشگاهی به نمایش گذاشته بودند. در این راستا با بهزیستی استان و مؤسسه گلستان علی(ع) نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و اتفاقات خوبی در زمینه کمک به محرومان رقم خواهد خورد.
آذریان در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: توانستیم تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فردوسی منعقد کنیم تا بتوانیم از جوانان و ایده‌های آن‌ها در بحث دفاعی استفاده کنیم. تا امروز تعدادی از کسانی که طرح‌های خوبی داشتند، برای معافیت سربازی و استخدام در نیروهای مسلح معرفی کردیم. 

مشکلی در واگذاری سوله‌های تاریخی نداریم
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس خراسان مبنی بر اینکه بخش فرهنگی پادگان و سوله‌های تاریخی چه زمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرند، گفت: این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده؛ چون هنوز مشکلاتی با شهرداری داریم که حل نشده است. باید مصوبات شورای عالی شهرسازی پله‌پله انجام شود؛ اما ما مشکلی در واگذاری نداریم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه