چشم آبی‌ها هم عمو سام را گردن نمی‌گیرند

افشاگری سی‌ان‌ان: اروپا، آمریکا را قابل اعتماد نمی‌داند

چشم آبی‌ها هم عمو سام را گردن نمی‌گیرند


یک شبکه آمریکایی در گزارشی با عنوان «آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ یا بایدن؛ برخی در اروپا، ایالات متحده را یک همپیمان غیرقابل اعتماد می‌دانند» توضیح داد هر فردی رئیس‌جمهور ایالات متحده شود، برای اروپایی‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چراکه آن‌ها در هر صورت واشنگتن را یک متحد غیرقابل اعتماد می‌دانند. «سی‌ان‌ان» در ادامه آورده: بر کسی پوشیده نیست زمانی‌که بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد، متحدان آمریکا احساس رضایت داشتند که یک رهبر دموکرات متعارف وارد کاخ‌سفید می‌شود. ترامپ یک رهبر پر از هرج و مرج بود و روابط با اتحادیه را تا جایی که می‌توانست مورد انتقاد شدید قرار داد. اکنون هم دو دلیل اصلی وجود دارد که اروپایی‌ها به‌طور کامل از سال‌‌های ریاست‌جمهوری ترامپ عبور نکرده‌اند. نخست آنکه اگر ترامپ یک‌بار موفق به احراز سمت ریاست‌جمهوری شده، دلیلی ندارد او یا کسی در قالب او دوباره تکرار نشود. دوم، اروپایی‌ها معتقدند بایدن بخش زیادی از سیاست خارجی ترامپ مبنی بر حمایت‌گرایی در تجارت و فشار حداکثری بر چین را ادامه داده است. این دو واقعیت دست‌کم در یک دهه آینده بر رویکرد اروپا در قبال آمریکا و جایگاه آن در نظم جهانی تأثیر می‌گذارد.
بر پایه گزارش سی‌ان‌ان، نبود اعتماد و باور عمومی کشورهای اروپایی به آمریکا موجب شده آن‌ها برنامه خودمختاری راهبردی را در پیش بگیرند. بخش کلیدی از این برنامه استقلال‌خواهانه، حفظ رابطه اقتصادی نزدیک اروپا با چین است که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا آن را ناخوشایند می‌دانند. این رسانه در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری کرد، سایه ریاست‌جمهوری ترامپ و اقدام بایدن در تداوم سیاستی که بیش از آنکه نگاه بیرونی داشته باشند، نگاهشان به درون کشور آمریکاست، اروپا را بیش از پیش مصمم کرده جایگاه خود را در جهان پیدا کند و دنباله‌رو بقیه نباشد.
انتشار این گزارش در حالی است که روز گذشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز به نقل از اسناد افشا شده پنتاگون گزارش داده مجموعه‌ای از کشورهای بزرگ در حال توسعه از بن‌بست آمریکا با روسیه و چین دوری می‌کنند. براساس این گزارش، ارزیابی‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده آمریکا نشان می‌دهد کشورهایی مانند هند، برزیل، پاکستان و مصر تلاش می‌کنند در دوره‌ای که ایالات متحده دیگر ابرقدرت بلامنازع جهان نیست، از تبعیت دوری کنند. ماتیاس اسپکتور، محقق بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی با اشاره به تلاش چین و روسیه برای به چالش کشیدن قدرت آمریکا به واشنگتن پست گفته: با این اوصاف مشخص نیست چه کسی تا ۱۰سال دیگر در موقعیت برتر قرار می‌گیرد، بنابراین کشورها در پهنه جهانی باید گزینه‌های خود را متنوع و ریسک را کاهش دهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه