گوشه و کنار جهان

گوشه و کنار جهان


تبریز یا اصفهان؟

خبر داشتید گز اصفهان قبلاً نه اسمش گز بوده و نه در اصفهان تولید می‌شده، بلکه سوغات و خوراکی تبریز بوده است؟ می‌گویند دوران صفویه با تغییر پایتخت به اصفهان، تولید این شیرینی محبوب و سنتی در اصفهان شروع شد. برای نخستین بار هم فردی به نام شکرچیان از شیره نوعی گون کوهی به اسم گزانگبین برای شیرین کردن این خوراکی استفاده کرد تا اسمش بشود گز. پیش از آن در شهرها و کشورهای دیگر با نام‌های نوقا یا تورون تولید و با شیره انگور شیرین می‌شد. قدمتش هم تقریباً به 2هزار سال پیش برمی‌گردد. 

روبات یابنده
اگرچه ساخته دست انسان‌ها هستند ولی می‌توانند در خیلی از کارها به راحتی جای انسان‌ها را پر کنند. به‌خصوص کارهایی که انجام آن‌ها‌ امکان دارد برای انسان غیرممکن باشد. گویا به‌تازگی دانشمندان کاری کرده‌اند که روبات‌ها بتوانند اشیای گمشده را پیدا کنند. مثلاً این روبات‌ها می‌توانند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کنند تا دارو، عینک، تلفن همراه و سایر اشیای گمشده خود را پیدا کنند.
اگرچه تمرکز اولیه پژوهش بر کمک کردن به گروه خاصی از افراد است، اما شاید این فناوری روزی مورد استفاده کسی قرار بگیرد که همه جا را برای یافتن گمشده‌اش جست‌وجو کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه