بررسی اسناد حرم احمدی در گنجینه رضوی

بررسی اسناد حرم احمدی در گنجینه رضوی

احمد بن موسی بن جعفر(ع) ملقب به شاهچراغ مشهور به سیدالسادات الاعاظم از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که در زمان خلافت مأمون به ایران سفر کرد و با شنیدن خبر شهادت امام رضا(ع) در ایران ماند و در شیراز توسط عمال خلیفه عباسی به شهادت رسید.


بنای حرم شاهچراغ در دوره اتابکان فارس در سده 6هجری قمری ساخته شد و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی‌کاری زیبایی است. سال 1386شمسی، روز 6ذی‌‌العقده حد فاصل تولد حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) به عنوان بزرگداشت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) تعیین شد.
در تعداد 30شماره اموالی سند و 33 قطعه عکس موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی‌ترین سند مربوط به سال 1305قمری است که اشاره به فرمان ناصرالدین شاه قاجار در تعیین حاجی شیخ محمد حسین شیخ‌الاسلام به عنوان ناظر حرم شاهچراغ دارد. (سند شماره 128319)
از دیگر اسناد دوره قاجاریه، سندی به سال 1310قمری است که اشاره به نامه سید ابراهیم ناظم‌التجار در خصوص تنخواه ارسالی به حسین علی منشی برای تعمیر ساعت حرم احمدی دارد. سند دیگری مربوط به سال 1317قمری و قبض وصول پرداخت نقدی و جنسی به میرزا حسین علی شیرازی نایب‌الخدمه میرزا جلال‌الدین شیرازی مجدالاشراف متولی‌باشی شاهچراغ، توسط حاجی علی‌اکبرخان تحویلدار آستانه مقدسه امام رضا(ع) است.
محتوای بیشتر این اسناد کمک‌های آستان قدس رضوی برای تعمیر گنبد، توسعه حرم احمدی و ارسال کتاب به کتابخانه حرم شاهچراغ است.

هو / مخدوما مکرما مهربانا 
عمده مقصود در زبده مطلوب بر سلامتی وجود شریف است ثانیاً زحمت‌افزا می‌شود که در هفته گذشته شرحی در فقره تنخواهی نقدی که جناب آقای منشی حضور عالیشانی داده بودند و قبض دریافت نموده بودند.
زحمت دادم نقد برات علیحده معادل همان تنخواه مزبور حواله عالیجاه زبده التجارحاجی میرزا محمود تاجر کازرونی گردیده است انشاءتعالی تاکنون بحواله ایشان مهمسازی فرموده‌اند زحمت دیگر اینکه اکنون برات مبلغ دویست تومان وجه نقد به موجب برات علیحده که لفا فرستاده شده بر جناب شوکت نصاب آقای میرزا حسن علی منشی حضور شده است که بعداً آن وجه برات مزبور بعد از پنج یوم کارسازی ملازمان می‌نمایند چون این تنخواه از جهت رواج تعمیر ساعت آستانه متبرکه شاهچراغ(ع) است لطف فرموده تنخواه را دریافت فرمایید و با تلگراف برات برقرار فرمایید و یا اینکه با چاپار حواله فرمایید.برعالیجاه عمده التجار حاجی میرزا محمود تاجر کازرونی که از ایشان دریافت شود البته این فقره به جهت(ناخوانا) هم خالی از اجر نیست. 

فی شهر ذی القعده الحرام 1310
صحیح است اقل السادات حاجی سید ابراهیم ناظم التجار 
گنبد حرم شاهچراغ سال1354شمسی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه