تثبیت موازنه قدرت در غرب آسیا

واکاوی آثار حمله ترکیبی ایران به رژیم‌صهیونیستی بر معادلات منطقه در گفت‌وگو با کارشناسان

تثبیت موازنه قدرت در غرب آسیا

جدا از تأثیراتی که حمله بی‌سابقه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی در حوزه تقابل با رژیم صهیونیستی برجا گذاشته و با انداختن توپ در زمین اشغالگران، وزنه ایران را سنگین‌تر کرده، در موضوع منطقه‌ای نیز این حرکت بی‌تردید بازتاب مهمی خواهد داشت.


به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، اقدام اخیر، معادله قدرت در منطقه را تغییر داد. اکنون برخی معتقدند خاورمیانه‌ای جدید شکل گرفته، اما نه خاورمیانه‌ای باب میل محوری غربی – عبری، بلکه خاورمیانه‌ای که در آن ایران جرئت می‌کند حمله موشکی مستقیم به اسرائیل انجام دهد. 

گوشمالی درست و حسابی
رامین مهمانپرست،  سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این مسئله گفت: رژیم صهیونیستی که با پشتوانه حمایت‌های سیاسی، نظامی و دیپلماتیک غرب در غزه افسار پاره کرده و کشتار گسترده‌ای رقم زده بود، تصور می‌کرد با مصونیت می‌تواند دامنه جنایات خود را به منطقه کشانده و کسی هم نمی‌تواند آن‌ها را پاسخگو کند. در این مسیر و در حرکتی جنون‌آمیز به کنسولگری ما در دمشق تعرض کرده و چند تن از مستشاران ایرانی را به شهادت رساند. مهمانپرست با بیان اینکه این گستاخی‌ها باید یک پاسخ قاطع دریافت می‌کرد، ادامه داد: بنابراین لازم بود هیمنه صهیونیست‌ها در هم شکسته شده و مهار می‌شدند. ضمن اینکه کار باید طوری صورت می‌گرفت که در راستای اهداف نتانیاهو که همان گسترش جنگ بود نیز نباشد. هدف نخست‌وزیر اسرائیل این است با ایجاد یک درگیری تمام‌عیار، پای آمریکا را به جنگ باز کرده و خودش بتواند از مهلکه فرار کند. با وجود این، پاسخ ترکیبی و 
چند وجهی ایران، قاطع و محکم بود و نشان داد اگر اراده کند، می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دهد و آن‌ها با همه دبدبه و کبکبه و توان و امکاناتی که ادعا دارند، مانند گنبد آهنین و ضد هوایی آمریکایی و دیگر کشورهای غربی، باز هم نمی‌توانند جلو نفوذ ایران را بگیرند و موشک‌های ما می‌تواند به عمق خاک فلسطین اشغالی نفوذ کند.
وی با بیان اینکه ما فقط اهداف نظامی را مدنظر داشتیم و نمی‌خواستیم غیرنظامیان صدمه ببینند، تصریح کرد: این یک گوشمالی بود و تأثیرات مهمی داشت. پس از این حمله اولاً اعتبار و ادعای آن‌ها در مورد نفوذناپذیر بودن خاک فلسطین اشغالی زیرسؤال می‌رود. دیگر اینکه نتوانستند پای ما را به درگیری تمام‌عیار باز کنند، چون می‌دانند چه مقدار آسیب‌پذیر هستند. ضمن اینکه تلاش آن‌ها برای باز کردن پای آمریکا به تنش ناکام ماند. واشنگتن در این تله نیفتاد و به اسرائیل توصیه کرد به حمله ایران پاسخ ندهد و اگر پاسخ داد آن‌ها دخالتی نمی‌کنند، چون تبعات سنگینی دارد و آن‌ها نمی‌خواهند به این قضیه کشانده شوند. این پیروزی بزرگی بود، چرا که هم جواب گستاخی صهیونیست‌ها داده شد و هم آن‌ها متوجه شدند ما اگر ادعایی می‌کنیم پای ادعای خود می‌ایستیم.

اکنون جبهه مقاومت احساس قدرت می‌کند
دیپلمات کشورمان با بیان اینکه اکنون قطعاً وضعیت خاورمیانه تحت تأثیر حمله ایران متفاوت خواهد بود، عنوان کرد: دیگر نه اسرائیل آن اسرائیل گذشته است که بتواند هر کاری بخواهد انجام دهد و نه می‌توانند بحث‌های مربوط به قدرت و تعیین‌کنندگی ایران در راستای امنیت منطقه را انکار کنند. همچنین با این حمله نشان داده شد جبهه مقاومت قدرتمند است و ایران اگر صبوری می‌کند، در جهت حفظ صلح و ثبات منطقه است نه اینکه توان آن را ندارد و اگر رژیم اسرائیل در آینده بخواهد دست از پا خطا کند، این بار تنبیه خیلی سنگین‌تر خواهد بود.
مهمانپرست با اشاره به اینکه حمله تهران به عمق خاک فلسطین اشغالی در معادلات منطقه اثرگذار خواهد بود، گفت: اکنون جبهه مقاومت احساس قدرت می‌کند و نمی‌توان تعیین‌کنندگی آن را نادیده گرفت. ضمن اینکه تهران ثابت کرد هر موقع لازم باشد، ورود کرده و قدرت خود را به رخ دشمنان خواهد کشید. این یعنی جبهه مقاومت اجازه نمی‌دهد رژیم صهیونیستی و یا حامیان غربی آن بدون هماهنگی با این جبهه، نقشه‌ها و اهداف خود را در منطقه پیش برده و پیاده کنند.

تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه
علیرضا تقوی نیا، دیگر تحلیلگر مسائل منطقه هم درباره بازتاب و تأثیرات حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران علیه رژیم صهیونیستی معتقد است محاسبه اشغالگران اصلاً این نبود که واکنش تهران چنین قاطع و سخت باشد. وی ادامه داد: عملیات سپاه پاسداران بزرگ‌ترین عملیات موشکی بالستیک در تاریخ بود. اسرائیلی‌ها محاسبه غلطی داشتند. فکر می‌کردند اگر آرام آرام به ایران ضرباتی وارد کنند جمهوری اسلامی تحمل می‌کند؛ یعنی ضربه می‌زنند بدون اینکه به جنگ گسترده منجر شود. اما محاسبه آن‌ها به این دلیل اشتباه بود که جمهوری اسلامی یک بازیگر عقلانی است که محاسبه سود و زیان می‌کند. ایران متوجه شد هزینه پاسخ ندادن به اقدامات اسرائیل بیشتر از واکنش نشان دادن شده است.
وی تصریح کرد: اینکه ایران پاسخ نمی‌داد به دلیل ضعف نبود، دلایل دیگری داشت اما این محاسبه پس از ترور سردار زاهدی و چند تن دیگر از مستشاران نظامی سپاه پاسداران در سوریه تغییر کرد. من معتقدم پس از حمله اخیر، موازنه قدرت در خاورمیانه و غرب آسیا تغییر کرد؛ معادله جدیدی شکل داده شد و اسرائیلی‌ها متوجه شدند هرگونه حمله در کشور سومی ممکن است مستقیم پاسخ داده شود. تقوی‌نیا در انتها افزود: اکنون اوضاع سیاسی و امنیتی اسرائیل بسیار بغرنج است. من کانال‌های تحلیلگران رژیم را رصد کردم. آن‌ها بر چند نکته تأکید داشتند؛ نخست اینکه ایران با هدف قرار دادن خاک رژیم از خط قرمز عبور کرد. نکته دوم اینکه تأکید می‌کردند خاورمیانه جدیدی شکل گرفته، یعنی در این فضا جمهوری اسلامی جرئت می‌کند به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی انجام دهد.

خبرنگار: خالدی – هلاکویان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه