رئال، ژاوی را تا در خروج بدرقه کرد

بارسلونا آماده تحویل به سرمربی بعدی!

رئال، ژاوی را تا در خروج بدرقه کرد

ال‌کلاسیکوی یکشنبه شب برخلاف بسیاری از بازی‌های دو تیم، جدال ستاره‌های گرانقیمت جذب شده از اقصی نقاط دنیا نبود. در یک سوی زمین بارسلونا با لامینه یامال و فرمین لوپز، ستاره‌هایی برخاسته از آکادمی باشگاه برای موفقیت تلاش می‌کرد؛ این شاید بزرگ‌ترین دستاورد ژاوی در دوران هدایت بارسلونا باشد. او با همه بضاعتش نشان داد لاماسیا هنوز هم می‌تواند ستاره‌هایی مثل نسل‌های گذشته تربیت کند و ثابت کرد بارسلونا و جوانانش آینده را نشانه گرفته‌اند.


ژاوی آکادمی‌ باشگاهش را به رخ رئال مادرید و سکوهای برنابئو می‌کشید، اما آنچلوتی هم یک محصول آکادمی رو کرد و با درخشش لوکاس واسکز موفق به غلبه بر حریف شد. شب درخشان واسکس در حقیقت نمایش مبتنی بر آکادمی آبی و اناری‌ها را تلافی و خنثی کرد. این موضوع می‌توانست برگ برنده ژاوی حتی در صورت شکست در مسابقه باشد، اما همه دیدند رئال مادرید هم کسانی را دارد که در برابر لاماسیا خودی نشان دهند و این فقط هنر سرمربی بارسا و تیم‌های پایه این باشگاه نیست.

قهرمانی مسلم
حتی با هشت امتیاز اختلاف هم کمتر کسی شانسی برای بارسلونا در مسیر قهرمانی این فصل لالیگا و رسیدن به رئال مادرید در صدر جدول قائل بود. آن‌ها آمدند اختلاف را کمتر کنند تا روزنه‌های امید برای ژاوی و یارانش بدرخشد اما سقف بسته سانتیاگو برنابئو اجازه نفوذ هیچ روزنه نوری به بارسایی‌ها نداد و شب رؤیاهای این تیم را از قبل هم تاریک‌تر به تصویر کشید. اکنون اختلاف 11 امتیاز است. بارسلونا آمده بود تا با بردن حریف، تمرکز آن‌ها را در لیگ و در لیگ قهرمانان بر هم بزند و دست‌کم یکی از دو افتخار پیش روی کهکشانی‌ها را خراب کند، اما ماجرا به شکلی وارونه برای این تیم به پایان رسید. رئال مادرید حتی به تساوی هم رضایت نداد و ضربه دقایق پایانی بلینگام سبب شد میزبان با 11 امتیاز فاصله نسبت به جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌اش اکنون با خیالی آسوده از فتح لالیگا و ربودن عنوان قهرمانی از بارسلونا، بیشتر از گذشته روی لیگ قهرمانان متمرکز باشد و برای موفقیت در اروپا خاطری آسوده فراهم کند. 

آمار منفی
دلایل جدایی ژاوی در پایان فصل با این شکست کامل شدند. مرد اسپانیایی محبوب نیمکت بارسا پاسخ قاطعی نخواهد داشت وقتی خبرنگاران رسانه‌های بی‌رحم اسپانیایی از او بپرسند در مورد شکسته شدن طلسم 88 ساله چه نظری داری! بارسا برای نخستین‌بار پس از 88 سال در یک فصل سه باخت را مقابل حریف سنتی‌اش تجربه کرد. بلینگام هم با گلزنی دوباره مقابل بارسا بهانه‌های زیادی دست خبرنگاران داد. بلینگام اکنون سه بازی در برابر بارسا انجام داده که نتیجه آن سه پیروزی، سه گل و یک پاس گل است. بدون شک ژاوی وقتی سال‌ها بعد دوران خودش و فصل آخرش روی نیمکت باشگاهش را مرور می‌کند از بلینگام به عنوان یکی از اساسی‌ترین دلایل پایان کارش یاد خواهد کرد.
 
مشکلات اقتصادی
لاپورتا و دستیارانش از مرزهای اضافه‌کاری هم عبور کرده‌اند. آن‌ها همه توان خودشان را به کار گرفته‌اند تا باشگاه را از این منجلاب اقتصادی نجات دهند. شاید با قهرمانی در لالیگا یا دست‌کم صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا خروجی‌های مالی قابل قبولی به درآمد باشگاه اضافه می‌شد، اما آن‌ها در اهداف خود ناکام ماندند تا هیچ نیروی کمکی در مسیر نجات آبی واناری‌ها از دغدغه‌های اقتصادی در کار نباشد. هواداران متعصب و غمگین بارسلونا هنوز هم وضعیت باشگاه را نتیجه اقدامات عجیب و به‌باور آن‌ها مغرضانه بارتومئو می‌دانند. هر چه هست روزهای درخشان باشگاه با نسل تیکی‌تاکا و با حضور مسی دور شده و باید منتظر بود و دید لاپورتا برای نجات تیمش چه تدبیر دیگری در آستین دارد. او در صورت نجات تیم از این بحران اقتصادی و بازگرداندن آبی و اناری‌ها به فرم ایده‌آل، یک اسطوره برای کاتالان‌ها در کنار امثال مسی، ژاوی و اینیستا خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه