یک حکم کلی که گریبان پلتفرم را گرفت 

یک حکم کلی که گریبان پلتفرم را گرفت 

دو روز گذشته ویدئویی از مصاحبه جدید محمدحسن شانه‌ساززاده، نایب‌ رئیس هیئت‌ مدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا منتشر شد که وی در اظهاراتی جنجالی همه بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود.


انتشار این مصاحبه واکنش‌های زیادی در میان سینماگران ایرانی به دنبال داشت و اعتراض‌ها تا جایی ادامه یافت که پلتفرم نماوا با انتشار بیانیه‌ای رسمی از سینماگران ایرانی عذرخواهی کرد.
تا لحظه تنظیم این گزارش چهره‌های مطرح سینمایی از جمله همایون اسعدیان؛ کارگردان و تهیه‌کننده سینما، مازیار میری؛ کارگردان، هوشنگ گلمکانی؛ منتقد سینما، محمدحسین فرحبخش؛ تهیه‌کننده سینما، اسماعیل عفیفه؛ تهیه‌کننده سریال «جنگل آسفالت» که این مجموعه از همین پلتفرم در حال پخش است، مهدی امینی؛ دوبلور، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، محسن تنابنده و محسن کیایی به این اظهارات در صفحات شخصیشان واکنش نشان دادند. 
در واکنش به سخنان مدیر این پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما هم اعلام کرد هیئت ‌رئیسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. 
با گذشت حدود ۲۴ ساعت از انتشار سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده و در حالی که وی شخصاً از اهالی هنر عذرخواهی نکرده است، روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیه‌ای رسمی نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد. 
غیر از سینماگران، اهالی رسانه هم به لحن و بیان بی‌ادبانه و گستاخانه شانه‌ساززاده تاختند که چرا این مدیر بدون ذره‌ای استثنا، حکم کلی صادر کرده که این مسئله خودش نوعی بی‌اخلاقی تلقی می‌شود. 
اما مصاحبه شانه‌ساز‌زاده بار دیگر مسئله سود و زیان پلتفرم در امر سریال‌سازی را مطرح کرد. نکته‌ای که هیچ گاه از سوی مدیران سکوها به آن پاسخ شفافی داده نشده که اگر سریال‌سازی در بخش خصوصی گران است پس چرا افراد از مشاغل مختلف به این سمت گسیل پیدا کرده‌اند؟ 
هزینه‌های بالای تولید سریال‌ مربوط به سینماگر است یا  مربوط به بریز و بپاش‌های بی‌حساب ‌و کتابی که در برخی از این سکوها رقم خورده و سبب شده هزینه تولید ساخت سریال در این سکوها بالا برود و حالا آه از نهاد مدیر سکو برآید؟ 
 بدیهی است در سرمایه‌گذاری عرصه سینما و پلتفرم‌ها حتماً سود مالی سرشاری نهفته است اما بخش اندکی از این سود عاید سینما و سینماگر می‌شود، رفاه نسبی درصد بسیار اندکی از فعالان سینما و چالش‌های بسیاری از آن‌ها در زندگی شخصی‌گواه این ادعاست که بخش اعظم سود بی‌حساب و کتاب سریال‌سازی به جیب همان‌هایی می‌رود که خودشان در یک مسیر مه‌آلود قدم برمی‌دارند اما در یک حکم کلی سینماگر را آدم‌ بی‌اخلاقی می‌دانند و خودشان را منزه!

خبرنگار: خدیجه زمانیان  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه