دردسر‌های پیامک جعلی ابلاغیه «ثنا»

گزارشی از پلیس فتای خراسان شمالی

دردسر‌های پیامک جعلی ابلاغیه «ثنا»

به گزارش قدس، رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی از دستگیری فردی خبر داد که با ترفند ارسال ابلاغ اخطاریه قضایی جعلی اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی یکی از شهروندان کرده بود. سرهنگ یوسف شاکری با اعلام جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی اعلام شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه مبلغ 90 میلیون ریال به‌ صورت غیرمجاز از حساب وی برداشت شده است، بلافاصله موضوع در دستور کار کارشناسان فتا قرار گرفت.وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های کارشناسان مشخص شد پیامکی با عنوان ابلاغ اخطاریه قضایی برای مالباخته ارسال و وی نیز روی لینک دریافتی کلیک و وارد آن آدرس شده بود، افزود: به‌ محض ورود مالباخته صفحه طراحی شده متصل به لینک جعلی ارسال شده و با وارد کردن اطلاعات محرمانه بانکی برای پرداخت هزینه ارسال اخطاریه، مبلغ 90 میلیون ریال از حساب بانکی او کسر می‌شود.رئیس پلیس فتا خراسان شمالی ادامه داد: کارشناسان با هماهنگی مقام قضایی حساب بانکی مالباخته را برای جلوگیری از دیگر برداشت‌های احتمالی توسط عامل این اقدام به ‌صورت موقت مسدود و اقدام‌های خود را برای شناسایی متهم آغاز می‌کنند.این مقام انتظامی با بیان اینکه در نهایت پس از تحقیقات پلیسی، متهم مورد شناسایی قرار گرفت، یادآور شد: این فرد با تلاش کارشناسان در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و پس از تکمیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

هتک حیثیت به خاطر انتقام
همچنین رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی در ادامه از دستگیری فردی خبر داد که موجب هتک حیثیت شهروند اسفراینی شده بود. 
سرهنگ یوسف شاکری در بیان اعلام جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی اعلام شکایت یکی از شهروندان اسفراینی مبنی بر اینکه فردی با انتشار الفاظ رکیک، توهین و افترا موجب هتک حیثیت وی شده است، بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این‌ رابطه کارشناسان پلیس فتا با بررسی موضوع و انجام اقدام‌های فنی و سایبری موفق شدند فرد مورد نظر را شناسایی کنند، افزود: متهم در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و برای تکمیل تحقیقات به مقر انتظامی منتقل شد.
رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی ادامه داد: متهم در بازجویی‌های انجام شده به بزه انتسابی خود اعتراف و هدف از این اقدام را مشکلات شخصی با شاکی اعلام کرد.
این مقام انتظامی با بیان اینکه متهم در نهایت پس از تکمیل تحقیقات برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد، از شهروندان خواست در فضای مجازی اخلاق و رفتار مناسب را حتماً رعایت کرده و در صورت اطلاع از هر‌گونه موارد مشکوک در فضای مجازی بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی 096380 مرکز فوریت‌های سایبری و یا سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir  اعلام کنند.
در بررسی پرونده‌هایی که در پلیس فتا مطرح می‌شود این نکته یک پایه ثابت ماجرا محسوب می‌شود که بی‌اعتنایی شهروندان به هشدارهای داده شده از سوی مراجع قضایی و انتظامی عامل اصلی گرفتار شدن در دام کلاه‌برداران فضای مجازی و همچنین اخاذی‌های احتمالی است. 

هشدارها برای کاهش آسیب در فضای مجازی
به این واسطه بارها گفته شده است شهروندان به هیچ عنوان به پیامک‌هایی که در پوشش ابلاغ احضاریه و یا صدور رأی در دادسراها و دادگاه ارسال می‌شود که در ازای پرداخت وجه شهروندان می‌توانند به اطلاعات مذکور دسترسی پیدا کنند، توجه نداشته باشند و به هیچ عنوان این لینک‌ها را باز نکرده و اطلاعات بانکی خود را هم ثبت نکنند. یکی از نشانه‌های کلاه‌برداری در ماجرا درخواست پرداخت وجه است؛ چراکه سامانه رسمی قوه قضائیه (ثنا) به هیچ عنوان به این شیوه عمل نمی‌کند.
از سوی دیگر برخی افراد که نکات ایمنی را همزمان با ساخت اکانت در واتساپ و یا اینستاگرام رعایت نمی‌کنند در معرض هک کردن صفحاتشان قرار می‌گیرند. در این زمینه هم بارها کارشناسان هشدار داده‌اند که همزمان با ساخت صفحه کاربری برای آن‌ها رمز دومرحله‌ای ایجاد کنند تا به راحتی امکان هک و دسترسی به این اکانت‌ها توسط افراد سودجو وجود نداشته باشد.
متأسفانه یکی از ترفندهایی که پس از هک اکانت‌های مذکور از سوی مجرمان در فضای مجازی به کار گرفته می‌شود موضوع ارسال پیام درخواست وجه به دوستان و آشنایان موجود در فهرست مخاطبان صفحه هک شده است، به این واسطه هم مبالغ زیادی با اطمینان به ارسال پیام از سوی یک دوست به شماره کارت‌های ارسال شده واریز می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از این اقدام هم این است که کاربران فضای مجازی در صورتی که با درخواست وجه از سوی یک دوست در فضای مجازی مواجه شدند برای بررسی صحت ماجرا ابتدا با مالک صفحه تماس تلفنی برقرار کنند و پیش از آن از واریز هر گونه وجهی خودداری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه