آغاز قرن جدید با زیارت خورشید

خراسان رضوی نخستین مقصد سفر استانی رئیس جمهور

آغاز قرن جدید با زیارت خورشید

قدس

چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته (10 و 11 فروردین)، خراسان رضوی در هجدهمین سفر رئیس‌جمهوری میزبان حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی بود. این نخستین سفر استانی رئیسی در سال جدید است که با زیارت بارگاه منور رضوی (ع) آغاز شد. دیدار با علما و روحانیون، ملاقات با تعدادی از خانواده‌های شهدا، حضور در جمع فعالان اقتصادی استان با رویکرد توجه به شعار سال و حضور در نشست شورای اداری استان، از جمله برنامه‌های رئیس دولت در این سفر دو روزه بود. در طول این مدت، ۳۱ میز خدمت در دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی شد که به عنوان نمایندگان ویژه وزارتخانه‌ها فعالیت و مردم به صورت حضوری مشکلات خود را مطرح کردند. همچنین سامانه ارتباط مردمی در بستر اینترنت به نشانی برای رساندن بی واسطه پیام مردم به دولتمردان نیز پیش بینی شده بود.

امیدواریم تصمیمات سفرِ استانی به نفع مردم باشد
سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به خراسان رضوی، در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد با بیان اینکه خراسان رضوی خطه تاریخی، تمدنی و فرهنگی برای ملت مسلمان ایران است، گفت: استان ظرفیت‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن نیروی انسانی تحصیل‌کرده و کارآمد است، ظرفیت‌های این استان به برکت مضجع شریف رضوی و مردم فهیم و بصیری است که 18 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه فقر و نداری زیبنده این استان نیست، تصریح کرد: پیش از سفر استانی به خراسان رضوی، بررسی‌های لازم صورت گرفته و برنامه‌ای برای سفر پیش‌بینی شده که امیدواریم مسائل و مشکلات منطقه بررسی و در جلسات مختلف با مدیران عالی و نمایندگان استان تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات به نفع مردم گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از علما و روحانیون استان خراسان رضوی گفت: با وجود شرایط جنگی در منطقه، امروز در زمینه ذخایر کالاهای اساسی هیچ‌گونه مشکلی در کشور وجود ندارد. وی ادامه داد: مذاکرات با قوت و عزت دنبال می‌شود و ما از میز مذاکره کنار نکشیده‌ایم اما به هیچ عنوان زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم.

ضرورت حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان 
رئیس جمهور همچنین شامگاه پنجشنبه در شورای اداری خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد باید تحولی باشد، گفت: اگر حفظ نظام اوجب واجبات باشد که این‌طور هست، باید نسبت به حفظ اوجب واجبات برنامه ریزی و تلاش صورت بگیرد، آنچه هم تضمین برای جمهوریت نظام و هم برای اسلامیت نظام باشد، مردم سالاری دینی بزرگ‌ترین نعمت و فضل پروردگار برای این کشور است. استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن اشاره به ضرورت توجه به مزیت‌های استان گفت: امسال برای خراسان رضوی رشد ۷.۲ درصدی پیش بینی شده است. نظری بیان کرد: مرز برای صادرات، از مزیت‌های خراسان رضوی است، حداقل پنج کشور آسیای مرکزی داریم که می‌شود برای صادرات روی این کشورها متمرکز شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان نیز که در حاشیه هجدهمین سفر استانی دولت انجام شد با بیان اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شعار سال اعلام می‌کنند، نیاز جدی کشور است، اظهار کرد: این نیاز در ابتدای سال به شکل شعار خودنمایی می‌کند و در واقع دستور کاری برای تمام دستگاه‌های کشور است. وی، تولید را محوری‌ترین نیاز امروز کشور دانست و ادامه داد: بسیاری از مشکلات ایران نظیر بیکاری با حمایت از تولید برطرف می‌شود و اقتصاد مقاومتی، استقلال سیاسی و اقتصادی در کشور با تولید امکان‌پذیر است. رئیس جمهور با بیان اینکه تولید باید علم‌پایه و دانش‌بنیان شود، تصریح کرد: تکانه‌ها نباید اقتصاد را به نحوی جا به جا کند که فعال اقتصادی احساس بی‌ثباتی کند. گفتنی است در این نمایشگاه که به میزبانی پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی برگزار شد ۳۲ شرکت حضور داشتند. در استان خراسان رضوی ۷۸۰ شرکت فناور و دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.
حضور و بازدید از پایانه مرزی و ایستگاه راه‌آهن بین‌المللی سرخس، هم‌مرز با کشور ترکمنستان از دیگر برنامه‌های اصلی سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به شهرستان سرخس بود. حجت‌الاسلام والمسلمین  رئیسی روز پنجشنبه با حضور در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی گنبدلی، دو کارخانه از چهار کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد. 

آغاز عملیات اجرایی ۵۰ هزار واحد مسکونی
گفتنی است در جریان این سفر ۱۴ نماینده ویژه ریاست جمهوری که عمدتاً از بین وزرا بودند، به شهرستان‌های استان اعزام شده و با مسئولان شهرستانی و مردم گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کردند. سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۷ هزار و ۸۶۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت، آغاز عملیات اجرایی ۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی بود که اجرایی شد. سید رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور اظهار کرد: بومی‌گزینی از اصول دولت است و به دنبال واگذاری ایران خودرو و پس از آن  سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل به‌طور اساسی حل شود. همچنین  وزیر جهاد کشاورزی ازاختصاص ۲۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی خراسان رضوی خبر داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه