قیام قبله اول

در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی 152 فلسطینی زخمی شدند

قیام قبله اول

علوی

تنش‌های امنیتی در مناطق اشغالی میان مردم فلسطین با صهیونیست‌ها ادامه دارد. در آخرین مورد، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح روز جمعه با ورود غیرقانونی به مسجدالاقصی به سمت فلسطینی‌هایی که سعی در مقابله با آن‌ها داشتند، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

به گزارش فارس، هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد تعداد زخمی‌های این حملات علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی به حداقل 152 نفر رسیده است. در سمت مقابل نیز کانال۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد هشت نیروی امنیتی رژیم هم در این درگیری‌ها با جوانان فلسطینی مجروح شده‌اند. فلسطینی‌ها در قدس اشغالی با دستان خالی در حال مقابله با ورود غیرقانونی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی هستند. مدیر مسجدالاقصی اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی پس از یورش به مسجد، ۴۰۰ فلسطینی را دستگیر کرده‌اند. وحشی‌گری صهیونیست‌ها حتی کار را به جایی رساند که نظامیان اشغالگر به کلینیک پزشکی مجاور «مصلای قِبَلی» در مسجدالاقصی یورش برده و مانع رسیدگی کادر درمان به فلسطینی‌های مجروح شده‌اند.

7 شهید جدید در جنین
در ادامه درگیری‌ها در شهر جنین نیز منابع فلسطینی خبر دادند یک نوجوان 17 ساله دیگر از این شهر به شهادت رسید. «شوکت کمال عابد» در جریان درگیری‌های روز پنجشنبه در شهر «کفر دان» مورد اصابت گلوله‌های نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفته و در بیمارستان ابن‌سینا شهر جنین بستری شده بود. بر اثر یورش صبح پنجشنبه نظامیان صهیونیست به شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری، دو شهروند فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسیده و 6 نفر دیگر مجروح شده بودند که حالا با شهادت کمال عابد، تعداد شهدای این درگیری به هفت نفر رسید.
​​​​​​​
جنین؛ کانون عملیات‌های مسلحانه مقاومت
براساس گزارش رسانه‌ها، با کاهش نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر «جنین» و اقدامات سال‌های گذشته جنبش «جهاد اسلامی» در این شهر، جنین به کانون عملیات‌های مقاومت تبدیل شده است. تداوم شکل جدید عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی طی هفته‌های گذشته ابتکار عمل را از تل‌آویو گرفته و راهبرد «تنبیه دسته‌جمعی» را بی‌اثر ساخته است. در همین راستا، روزنامه «الاخبار» در گزارشی به این مسئله پرداخت و سه دلیل تبدیل شدن جنین به کانون عملیات‌های مسلحانه علیه اسرائیل را این‌گونه تحلیل کرد؛ نخست جنین به دلیل کمرنگ بودن سطح موافقت‌ها با تشکیلات خودگردان، تقریباً منطقه‌ای خارج از تسلط سرویس‌های امنیتی است. دوم، جنبش جهاد اسلامی، جوانان فلسطینی و مشخصاً افرادی که از جنبش فتح جدا شده یا از عملکرد تشکیلات خودگردان ناراضی هستند را جذب خود می‌کند. همین امر زمینه را برای فراهم کردن ابزارهای جنگی در اردوگاه و اطراف آن مهیا نموده است. سوم منطقه جنین که در شمال کرانه باختری واقع شده، بسیار به مرکز اسرائیل ازجمله شهرهایی مثل تل‌آویو و گوش‌دان نزدیک است.

واکنش‌های حماس و جهاد اسلامی
در همین راستا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جبنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این تحولات اعلام کرد: «در برابر یاغی‌گری‌ صهیونیست‌ها و یورش به مسجدالاقصای شریف تنها دو گزینه وجود دارد؛ یا اشغالگری، ستمگری و قربانی کردن در مسجدالاقصی یا نگهبانی و تثبیت اسلامی بودن قدس و مسجد الاقصی». هنیه ادامه داد: «این ما ملت فلسطین و امت اسلامی هستیم که تصمیم می‌گیریم و تصمیم ما این است به هر بهایی که شده از مسجدالاقصای شریف دفاع و محافظت کنیم». وی اضافه کرد: «مهاجمان در قدس و اقصای ما جایی ندارند و هر چقدر هم طول بکشد، ما در نبرد اراده و هویت پیروز خواهیم شد». «حازم قاسم» سخنگوی حماس نیز تأکید کرد: «حمله‌ای که علیه مسجدالاقصی رخ داد، یک جنایت صهیونیستی است. ملت ما آماده جانفشانی در راه مسجد الاقصی است. ده‌ها هزار نمازگزار به مسجدالاقصی می‌روند تا پیامی قوی مبنی بر آمادگی برای فداکاری و حفظ هویت مخابره کنند». جنبش جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن به این نتیجه خواهد رسید که این آتشی که با کینه کور خود آن را روشن کرده است، گریبان‌گیر خودشان خواهد شد و آن‌ها را خواهد سوزاند». 

اشغالگران پیام فرستادند اما اعتمادی نداریم
از سوی دیگر، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن اعلام اینکه گروه‌های مقاومت به‌زودی در لبنان نشستی برگزار خواهند کرد، خبر داد: اشغالگران از طریق میانجی‌ها برای مقاومت فلسطین پیامی ارسال کردند؛ اما مقاومت به آن‌ها اعتماد ندارد. «صالح العاروری» تأکید کرد: تل‌آویو از طریق میانجی‌ها پیامی برای مقاومت فلسطین ارسال و اعلام کرده به شهرک‌نشینیان اجازه نخواهد داد در مسجدالاقصی قربانی کنند. العاروری اضافه کرد: «به وعده‌های اشغالگران اعتمادی نیست. ما به قدرت ملت خود و مقاومت آن‌ها در مواجهه با آن‌ها اعتماد داریم. اوج تعرض‌ها که اشغالگران برای آن برنامه‌ریزی می‌کردند، قربانی کردن در محوطه مسجدالاقصی است از‌این‌رو ملت ما در هر کجا که بودند و به‌ویژه در قدس و محوطه‌های مسجدالاقصی به پا خاستند». گفتنی است در روزهای گذشته فراخوان صهیونیست‌های موسوم به «معبد» در اراضی اشغالی برای تقدیم قربانی در حریم مقدس مسجدالاقصی در عید موسوم به «پسح» که در جریان ماه مبارک رمضان برپا می‌شود، واکنش‌های جدی از سوی مردم فلسطینی و گروه‌های مقاومت در پی داشته است.

آماده هر سناریوی امنیتی هستیم
در سمت مقابل، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تأکید بر سرکوب معترضان فلسطینی در مسجدالاقصی، جلسه‌ای را با مقام‌های امنیتی برای بررسی درگیری‌های جمعه تشکیل داد. نفتالی بنت مدعی شد: «ما برای همه سناریوها آماده هستیم و نیروهای امنیتی اسرائیل آماده انجام هر مأموریتی هستند». اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به تشدید عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی، این عملیات‌ها را خطرناک و بسیار دردناک خواند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه