قالیبافان همچنان در انتظار بیمه

قالیبافان همچنان در انتظار بیمه

رئیس اتـــــحـــــادیـــــه فـــــــــــرش دســـــتـــــبـــــاف خراسانجنوبی به رکود حاکم بر بازار فرش استان اشاره کرد و گفت: تحریمها، کرونا و برگشت ارز از مهمترین دالیل کاهش صادرات فرش دستباف خراسانجنوبی محسوب میشود. محمدحسن کامیابیمسک در گفتوگو با فارس اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۰هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش 280میلیارد تومان در خراسانجنوبی تولید شده است.
وی از صادرات ناچیز فرش دستباف استان خبر داد و مطرح کرد: در دهه 70 ساالنه ۲میلیارد دالر صادرات فرش دستباف خراسانجنوبی داشتیم که پس از آن، صادرات فرش دستباف استان رو به افول بــــــوده اســت. فرش دستباف ایران جزو نخستین کاالهایی بود که توسط آمریکا تحریم شد.
​​​​​​​ وی ادامه داد: اگرچه در دو سال اخیر تحریمها و کرونا مزید بر علت صادرات ناچیز فرش شده، اما پیمانسپاری ارزی و مشکالت ناشی از تعهد ارزی مهمترین موضوعی است که سبب شده صادرات این کاال برای صادرکننده عاید چندانی نداشته باشد.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسانجنوبی با اشاره به اینکه صادرات فرش ایران در دو سال اخیر به پایینترین سطح خود رسیده و صادرات فرش از ۲میلیارد دالر در گذشته به ۶۰ میلیون دالر کاهش یافته، متذکر شد: اگر تحریمهای ناعادالنه برطرف و بازاریابی خوبی صورت گیرد بیتردید فرش دستباف استان میتواند به جایگاه خود باز گردد.
کامیابیمسک از فعالیت ۵۰هزار بافنده پارهوقت، تماموقت و فصلی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر حدود ۴هـزار نفر در استان از بیمه قالیبافی بهرهمندند که متأسفانه طـرح بیمه قالیبافان از چند سال گذشته در استان همچنان متوقف است.
همچنین شاهد رکــود بـر بـــازار فـرش دستباف خـراسـانجـنـوبـی هستیم و حـجـم زیــــادی از فرشهای تولیدی روی دست بافنده و تجار باقی میماند و گاهی دالالن دسترنج بافندگان را به جیب میزنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه