گزارش‌نویسی یا مراقبت از بیمار؟!

دیوان‌سالاری در خدمات پرستاری

گزارش‌نویسی یا مراقبت از بیمار؟!

پرستاران به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام بهداشت و درمان نقش ویژه‌ای در بهبود وضعیت سلامت و تقویت روحیه بیمار دارند که افزایش حجم دیوان‌سالاری اداری و برخی گزارش‌نویسی‌ها می‌تواند بر کیفیت کار پرستاران تأثیر منفی بگذارد.مدیر اداره پرستاری دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور گفت: از لحاظ روانی حضور پرستار در کنار بیمار و آگاهی‌بخشی به او درباره روند درمانی، تأثیر بسیار زیادی در روند بهبود وی دارد، اما بخش زیادی از زمان پرستار صرف کارهای غیرمستقیم مربوط به بیمار می‌شود و هنوز زیرساخت‌هایی که منجر به کاهش این زمان شود ایجاد نشده است.
علی‌اصغر شوریابی افزود: حجم کاری پرستاران به دو بخش ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با بیمار تقسیم می‌شود که بخش دوم شامل گزارش‌نویسی، ثبت اطلاعات آزمایش‌های بیمار در سیستم و هماهنگی برای امور مشاوره و... است. وی اظهار کرد: هر پرستار به طور میانگین هفت تا هشت مریض تحت مراقبت دارد و باید برای هرکدام‌ گزارشی جداگانه از روند ارائه خدمات و اتفاقات احتمالی در طول شیفت بنویسد.
علی‌اکبر سوگندی، مدیر بخش پرستاری بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابورهم به ایرنا گفت: بعید می‌دانم در هیچ کجای دنیا به این شیوه عمل شود، هم اینک مدت‌زمانی که‌ پرستار باید صرف نوشتن گزارش کند بسیار بیشتر شده و این بروکراسی اداری وضعیتی را به وجود آورده که پرستار مجبور است بیش از ۵۰درصد وقتش را صرف نوشتن گزارش و ثبت درخواست‌ها در سامانه اچ آی اِس کند.قرار بود گزارش‌نویسی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی درآید و دستورالعمل آن هم آمد ولی زیرساخت آن ‌فراهم نشده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه