تور دیدار با «بن‌سلمان»

رئیس سیا ملاقاتی محرمانه با ولیعهد سعودی داشته است

تور دیدار با «بن‌سلمان»

در حالی که دولت بایدن در تلاش است به بهبود روابط خود با عربستان سعودی بپردازد یک روزنامه آمریکایی روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) ماه پیش در سفری از پیش اعلام نشده، به عربستان سعودی رفت و با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار کرد. بر اساس گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، این سفر در اواسط ماه آوریل و دیدار بین بن‌سلمان و برنز در شهر ساحلی جده انجام شده،‌ شهری که بن‌سلمان بخش عمده‌ای از ماه رمضان خود را در آنجا سپری کرده است. در حالی که جزئیات این دیدار هنوز به طور کامل مشخص نشده اما بر اساس گفته منابع آمریکایی و سعودی، موضوعاتی نظیر تولید نفت، حمله روسیه به اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و جنگ در یمن از جمله این موضوعات بوده‌اند. یک منبع آمریکایی درباره این دیدار گفت: «گفت‌وگوی خوبی بوده و این گفت‌وگو بهتر از تعامل‌های پیشین آمریکا با سعودی‌ها بوده است».
 سال گذشته چند مقام آمریکایی به عربستان سعودی سفر کرده‌اند تا شکاف ایجاد شده میان این دو کشور را التیام بخشند. مقام‌های آمریکایی در این سفرها به نگرانی‌ سعودی‌ها درباره تهدیدهای امنیتی که از سوی ایران و انصارالله ناشی شده پرداخته‌اند اما بایدن هنوز از هرگونه امتیازدهی به سعودی‌ها خودداری می‌کند.
گفتنی است ویلیام برنز از زمان تصدی پست ریاست سیا تا کنون، 15 سفر خارجی داشته که شامل سفر محرمانه به کابل در آگوست گذشته و دیدار با مقام‌های ارشد طالبان بوده است. وی نقش کلیدی در دولت بایدن در واکنش به جنگ در اوکراین داشته و نوامبر گذشته نیز به مسکو سفر کرد تا به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره پیامدهای حمله به اوکراین هشدار دهد. در همین حال، یک سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به درخواست روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره سفر ویلیام برنز به عربستان سعودی پاسخ نداد و مقام‌های سعودی نیز به درخواست‌ها در این زمینه پاسخ نداده‌اند. بر اساس گفته مقام‌های ارشد دو کشور، شکاف‌های سیاسی میان عربستان سعودی و آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین عمیق‌تر شده و این خطر به‌وجود آمده که ریاض به همگرایی بیشتر با روسیه و چین بپردازد یا دست‌کم این در موضوعات حیاتی برای واشنگتن (همانند اتفاقی که درباره اوکراین افتاد) خنثی باقی بماند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه