انسان از منظر امیرالمؤمنین (ع) در «شرح حدیث اربعمائه»

انسان از منظر امیرالمؤمنین (ع) در «شرح حدیث اربعمائه»

جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه (اجمالی از خصائص انسان از منظر حضرت امیر(ع))» شرح حدود ۷۰فراز از فرازهای حدیث شریف چهارصدگانه امیرالمؤمنین(ع) اثر آیت‌الله تحریری است.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمود تحریری، مدیر مؤسسه صراط مستقیم با اعلام این خبر گفت: جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه» جدیدترین اثر آیت‌الله تحریری است که پس از استقبال گسترده مخاطبان در ایران و شیعیان در کشورهای همسایه از جلد اول این اثر که مشتمل بر ۱۰۰ فراز از این حدیث بود، منتشر شد.
وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص حدیث «اربعمائه» تصریح کرد: منبع این حدیث شریف دو کتاب «خصال» و «تحف العقول» است، البته مرحوم علامه مجلسی نیز به نقل از شیخ صدوق این حدیث شریف را در جلد ۱۰ بحارالانوار آورده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری افزود: در میان این ۴۰۰فراز از حدیث شریف، مطالب طبی، فقهی، اعتقادی، اخلاقی و معرفتی وجود دارد و حتی بعضاً با اشاره به آیات قرآنی، در واقع به نوعی گریزهای تفسیر قرآن نیز در آن یافت می‌شود؛ از این رو این حدیث شریف می‌تواند در ساحات مختلف حیات انسانی مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می‌رسد این حدیث در واقع ارائه یک الگوی مناسب برای چگونه زیستن و پرداختن به سبک زندگی اسلامی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر افزود: نقطه قوت و تمایز این اثر از دیگر آثار استاد و دیگر آثار مشابه در زمینه شرح احادیث اهل بیت(ع)، اتکا و اکتفا به لبّ و جان کلام اهل بیت(ع) بوده است؛ در واقع، سعی شده دسته‌بندی کتاب به صورتی باشد که طلاب و به‌خصوص مبلغانِ سبک زندگی اسلامی با در دست داشتن این کتاب روی منبر و ایام تبلیغی به سهولت بتوانند نکات هر فراز را برای مخاطبان به سلیس‌ترین بیان تشریح کنند؛ از این نظر، بیانات استاد در هر فراز ثبت و ضبط و سپس تاحد امکان خلاصه شده و ذیل هر فراز هشت نکته دارد.مدیر مؤسسه صراط مستقیم تبیین کرد: از دیگر نقاط قوت این کتاب، استفاده از منابع متقدم و ارجاع به متون دست اول حدیثی و روایی است؛ در واقع، سعی بر این بوده که ارجاع به کتاب‌های حدیثی متأخر و سده‌های اخیر به کمترین حد ممکن باشد.
وی گفت: خصوصیت بارز کتاب «اربعمائه» بیان سلیس و چکیده‌وارِ مطالب ذیل هر عنوان و فراز از حدیث یاد شده است که به صورت شماره‌بندی ذکر شده تا علاوه بر تسهیل استفاده عموم مخاطبان، موجب سهولت استفاده طلاب و مبلغان در امر تبلیغ و منابر شود.
تحریری به برخی از مباحث جلد دوم کتاب اشاره و اظهار کرد: با مطالعه این اثر می‌توان به پاسخ ده‌ها سؤال دست یافت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: ماهیت فقر چیست؟ صالح از طایفه جن کیست؟ انتظار فرج چه ابعادی دارد؟ پنج زمان استجابت دعا کدام است؟ تأثیر دعا بر قضای الهی چگونه است؟ و… .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه