مردان آسمانی

مردان آسمانی

سرو یزدی

شهید سردار ولی‌الله چراغچی 
ولادت: 01/07/1337
شهادت: 18/01/1363
محل شهادت: عملیات بدر در جاده خندق
محل دفن: گلزار بهشت رضا(ع)
به‌مناسبت یادبود شهادت سردار «ولی‌الله چراغچی» و عروج هنرمند انقلابی «نادر طالب‌زاده» مراسم یادبودی جمعه شانزدهم اردیبهشت در مشهد و در حسینیه شهدا واقع در بهشت رضا(ع) برگزار شد. مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری ضمن اعلام این مطلب گفت: همچنین مراسم دعای ندبه رزمندگان به مناسبت گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت سردار  «ولی‌الله چراغچی» و یادبود زنده‌یاد حاج نادر طالب‌زاده در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) برگزار شد.مهدی علی‌آبادی افزود: در این مراسم که پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده شهدا حضور داشتند، سردار سرتیپ پاسدار سیدهاشم غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا(ع) به ایراد سخن پرداخت. سردار ولی‌الله چراغچی اول مهر ۱۳۳۷ در مشهد مقدس چشم به جهان گشود. 
او با اوج‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) فعالیت سیاسی مذهبی خود را بیشتر کرد و در مسیر مبارزه قدم نهاد. در سال ۱۳۵۸ با تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت خود را در ارتش آغاز کرد و در کلاس‌های نظامی به تعلیم افراد پرداخت. سپس با تشکیل سپاه عضو این نهاد انقلابی شد و درس و دانشگاه را رها کرد. با آغاز نخستین خیانت‌های ضدانقلاب داخلی در گنبد، به این منطقه رفت و از خود در آنجا دلاوری‌های زیادی به‌جا گذاشت.
چراغچی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جبهه‌های نبرد شتافت و در دوران جنگ تحمیلی به‌صورت مداوم در جبهه حضور داشت. در دورانی که در خطوط جبهه‌‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت فرماندهی گردان، مسئولیت طرح و عملیات منطقه۶ سپاه، مسئولیت طرح‌وعملیات وقائم‌مقامی فرمانده لشکر۵ نصرخراسان را بر عهده داشت. چراغچی از قدرت برنامه‌ریزی و طراحی بی‌نظیری برخوردار بود. در عملیات بستان، طرح او برای تصرف آنجا مورد توجه و تصویب تمامی فرماندهان قرار گرفت.
همیشه می‌گفت: «دوست دارم ترکشی به سرم بخورد و قشنگ به شهادت برسم».
سردار ولی‌الله چراغچی در عملیات «بدر» در بیست و چهارم اسفند ۱۳۶2 در جاده خندق از ناحیه جمجمه مجروح شد و پس از ۲۲ روز بیهوشی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۶۳، همان‌گونه که آرزو داشت شهید شد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد آرام گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه