وهابیت و داعش نتیجه بی‌توجهی به سیره ائمه (ع) در مناظرات علمی است

تولیت آستان قدس رضوی در پیش‌نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان:

وهابیت و داعش نتیجه بی‌توجهی به سیره ائمه (ع) در مناظرات علمی است

تولیت آستان قدس رضوی ظهور وهابیت و داعش را نتیجه بی‌توجهی به سیره ائمه اطهار(ع) در مناظرات علمی دانست.


حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در نخستین پیش‌نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که با حضور نمایندگان ادیان مختلف در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، هدف این همایش را حرکت به سوی احیا و تعمیق معنویت و فضیلت‌های اخلاقی و انسانیت در جهان دانست و ابراز کرد: بشر امروز از بی‌اخلاقی، بی‌ایمانی و بی‌خدایی رنج می‌برد و این منحصر به کشورهای جهان سوم یا کشورهای تحت سلطه نیست، بلکه بیش از همه مردم کشورهای غربی که دارای حاکمان سلطه‌گر هستند، از بی‌اخلاقی و بی‌ایمانی در رنج‌اند.
وی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های حاکمان مستکبر غربی را از بین بردن مفاهیم واقعی و ارزش‌ها دانست و افزود: کشورهای سلطه‌گر برای اینکه مسیر سلطه خود را هموار کنند؛ ابتدا باید اخلاق، معنویت، خداخواهی و انسانیت را از بین ببرند و این ظلم را ابتدا با ملت خود می‌کنند. انسان غربی امروز مغلوب تفکر استعماری و سلطه‌گرانه حاکمان خود است، آنان رفاهی نسبی برای مردم خود تأمین می‎کنند، اما در حد یک حیوان انسانیت مردم را تنزل می‌دهند. آن‌ها ابتدا در کشورهای خودشان انحطاط اخلاقى را ایجاد و انسانیت را پایمال‌ می‎کنند و سپس این فرهنگ منحط را در دیگر کشورها رواج می‌دهند.

تلاش شیطانی برای اهانت به مقدسات مسلمانان 
وی با بیان اینکه مستکبران برای ضربه به ارزش‌های اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، گفت: نمونه این تلاش شیطانی این فیلم مبتذلی است که چند روز پیش در جشنواره‎ای در فرانسه به نمایش درآمد؛ این اقدام یک بازی است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای اهانت به یکی از مقدس‌ترین مخلوقات خداوند یعنی امام رضا(ع) که برای همه مسلمانان و همه انسان‌های طالب حق و فضیلت مقدس است؛ به راه انداخته‌اند. این فیلم سخیف حتی از نظر هنرمندان غربی نیز هیچ ارزش هنری ندارد اما چون ضدمعنویت است و مقدسات را هدف قرار داده، استکبار و جریان صهیونیسم آن را برجسته می‌کند. جریان استعمار و استکبار چندضلعی و چندبعدی بوده و دارای ابعاد نظامی، سیاسی، رسانه‌ای و غیره است؛ جشنواره‌های غربی از قبیل «کن» و «نوبل» و شعارهایی همچون «حقوق بشر» و تسلیحاتی همچون «بمب اتم» همه ابزار استعماری هستند که استکبار به فراخور موقعیت از آن‌ها استفاده می‎کند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: جریان‌های‎ ادیان توحیدی این قدرت و اقتدار را دارند که در برابر مستکبرانی که انسانیت را به مسلخ می‌کشند از اخلاق و ارزش‌های انسانی پاسداری کنند، زیرا حق هستند و می‌خواهند بشر امروز را به سمت فضیلت‌های اخلاقی، معنویت و خداپرستی سوق دهند و قطعاً پروردگار متعال ما را یاری خواهد کرد. نباید مرعوب قدرت رسانه‌ای غرب شد و از آن وحشت کرد؛ اگرچه امکانات رسانه‌ای جریان توحیدی با جریان استکباری قابل قیاس نیست اما اگر به راه خود ایمان داشته باشیم و راهمان را بر حق بدانیم از نصرت الهی بهره‌مند هستیم و آن‌ها با همه قدرت و اقتدار ظاهریشان از این قدرت منحصر به‌ فرد بی‌بهره هستند.
وی در ادامه به مناظرات و گفت‌وگوهای امام رضا(ع) با علمای ادیان مختلف اشاره و تصریح کرد: نفوذ مکتب‎هاى التقاطى و افکار الحادی با دخالت خلافت‌های غاصب به حوزه مسلمین از دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آغاز شد و اوج آن در دوران امام رضا(ع) بود و آن حضرت در برابر این انحراف‌ها ایستادند و از اسلام خالص و ناب حفاظت کردند.

مناظرات از منازعات جلوگیری می‌کند
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در مناظرات فکری و اندیشه‎ای، جریان حق می‌تواند رشد، نمو، ظهور و بروز یابد، تصریح کرد: اگر مناظره نباشد جریان حق زمینه رشد و بروز پیدا نمی‌کند؛ ائمه اطهار(ع) با مناظرات خود به ما یاد دادند که باید با ادیان و مکاتب مختلف گفت‌وگو و مناظرات اندیشه‎ای کرد.
وی گفت: اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می‌برد؛ حضرات معصومین(ع) با مناظرات خود به ما تحمل‌پذیری، سعه‌صدر و دفاع از دین و فضیلت‌های انسانی را آموختند. هر کجا ما باب گفت‌وگو و مناظرات علمی و تضارب آرا و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مروی ابراز کرد: اگر سیره ائمه اطهار(ع) در مناظرات و گفت‌وگوها را ادامه می‌دادیم، وهابیت و داعش به وجود نمی‌آمد؛ داعش در بستر آلوده و مزبله منازعات و اختلاف تعصبی و فارغ از گفت‌وگوهای انسانی و علمی به وجود می‌آید و دشمن تلاش می‌کند این مناظرات تبدیل به منازعات و جنگ مسلحانه شود، یا دست‌کم بین مسلمانان گفت‌وگو صورت نگیرد و کینه و دعوا و تعصبات حاکم باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه