شرح احوال شیخ مجتبی قزوینی به چاپ رسید

شرح احوال شیخ مجتبی قزوینی به چاپ رسید

کتابی با عنوان «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» در شرح احوال شیخ مجتبی قزوینی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا گلی زواره که دارای تألیفات متعددی در تاریخ و جغرافیای جهان اسلام و دنیای تشیع، معرفی اسوه‌های شایسته و موضوعات فرهنگی‌اجتماعی است، در کتاب «فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها» کوشیده‌ سیمای آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی خراسانی (۱۳۴۶- 1279 شمسی) را در ابعاد آموزشی، تربیتی، اخلاقی، مبارزاتی و پژوهشی ترسیم کند. کتاب حاضر در هشت بخش سامان یافته‌است:
نخستین بخش به دوران کودکی، مربیان، اساتید و تحصیلات شیخ مجتبی قزوینی در قزوین، نجف، کربلا، قم، مشهد و بروجرد می‌پردازد.  تدریس، تعلیم و تربیت شاگردانی شایسته، ترویج تعالیم توحیدی، آموزش معارف و حکمت‌های قرآنی و روایی و مواعظ نیکو و بیدارکننده، در دومین بخش کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. اهتمام به پژوهش و نگارش و تألیف تفسیر پنج جلدی بیان‌القرآن و نیز تدوین رساله‌ای در معرفت نفس و اثری در نقد علمی و فلسفی اصول یازده‌گانه ملاصدرا در مبانی حکمت متعالیه، تحقیقاتی در علوم غریبه و نیز جنبه‌های ذوقی، ادبی و قریحه این عالم در سرودن اشعار، از مباحثی است که در بخش سوم به آن‌ها پرداخته شده است.
تلاش‌های سیاسی، اجتماعی، فعالیت‌های مبارزاتی، حضور مؤثر در نهضت اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) به‌خصوص در خطه خراسان، افشای کارنامه فساد، تباهی و مفاسد رژیم استبدادی پهلوی و دفاع از مواضع رهبر کبیر انقلاب اسلامی در نبرد با حکومت طاغوتی و برنتابیدن انحرافات فکری و فرقه‌ای از موضوعاتی است که در بخش چهارم از نظر خوانندگان می‌گذرد.
در پنجمین بخش کتاب، سلوک اخلاقی، معنوی و عرفانی این مجتهد خودساخته و نیز فضائلی چون فروتنی، همدردی با مردم، ساده‌زیستی، قناعت، بزرگواری روح، عزت نفس، همت والا، غیرت دینی و تقید به موازین شرعی که در شخصیت ایشان تبلور یافته بود با ذکر نمونه‌های مستند توضیح داده شده‌اند.
در مکتب این مربی مشفق و مدرس صادق، ده‌ها نفر از شخصیت‌هایی که بعدها به مقام زعامت و مرجعیت رسیدند، در عرصه‌های آموزشی، علمی و ترویجی کارنامه‌ای درخشان و پربار از خود به یادگار نهاده‌اند به شکوفایی باشکوهی رسیدند. در بخش ششم، بزرگانی چون حضرات آیات و حجج اسلام خامنه‌ای، سیستانی، محمود مجتهدی سیستانی، محمدرضا حکیمی، شهید سید محمدرضا سعیدی، شهید‌ هاشمی‌نژاد، محمد واعظ‌زاده خراسانی، ابوالقاسم خزعلی، سیدعباس و سیدجعفر سیدان، محمدباقر ملکی میانجی و عده‌ای دیگر از اهل فضل و فضیلت که نزد این بزرگوار شاگردی کرده‌اند، معرفی شده‌اند.
شیخ مجتبی قزوینی در دفاع از ارزش‌های الهی، مبارزه با فساد و ستم و نیز افشای تحریفات فرقه‌ای از همفکری، حمایت و مشورت‌های کاروانی از علما و فضلا برخوردار بود که این بزرگان در هفتمین بخش کتاب به خوانندگان شناسانیده شده‌اند.
«فرزانه فروزنده جان‌ها و دل‌ها؛ سیره آموزشی، تربیتی و اخلاقی آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی به همراه معرفی شاگردان و دوستان ایشان‌» در ۳۹۵ صفحه و با قیمت ۸۵هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه