روایت «مریم»

آیین بزرگداشت نخستین عکاس و خبرنگار زن دفاع مقدس به مناسبت چهلمین روز درگذشت او برگزار شد

روایت «مریم»

آیین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده، عکاس و خبرنگار دفاع مقدس روز گذشته در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


این مراسم با عنوان «روایت مریم» با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور؛ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت چهلمین روز درگذشت «مریم کاظم‌زاده» در باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این مراسم، مستندی دوبخشی درباره زندگی مریم کاظم‌زاده پخش شد و توضیحاتی درباره جایزه مریم کاظم‌زاده که توسط معاونت مطبوعاتی در نظر گرفته شده، ارائه شد.
مرتضی کاظم‌زاده، برادر زنده‌یاد مریم کاظم‌زاده نیز در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری چنین مراسمی، اظهار کرد: «در سال ۱۳۵۷ بود که او نزد امام(ره) به پاریس رفت و برای ایشان چنین نوشت: یک زن مسلمان می‌تواند خبرنگار باشد؟ امام(ره) نیز در پاسخ به او گفته بود اصل قضیه ایرادی ندارد؛ مگر اینکه حجاب رعایت نشود. مریم در زمان جنگ تحمیلی به منطقه ابوذر رفت و نخستین خبرنگار زن در دوران جنگ بود».
او به صفحه مجازی این عکاس جنگ که یک سال پیش تأسیس شده بود، اشاره کرده و گفت: «امیدوارم با تجدید چاپ آثار مریم، مردم بیشتر با انقلاب آشنا شوند».
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده مریم کاظم‌زاده قدردانی کرد. در همین راستا دو سفر به کربلا به خانواده کاظم‌زاده هدیه شد.
مریم کاظم‌زاده، همسر شهید اصغر وصالی فرمانده «دستمال سرخ‌ها» در زمان دفاع مقدس و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی بود که چهارشنبه چهارم خرداد ماه درگذشت.
مریم کاظم زاده نخستین عکاس زن جنگ بود که مهر سال ۵۹ به مناطق جنگی رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی ثبت کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه