10 درصد کمتر از سهمیه اعلامی به حج رفتند

10 درصد کمتر از سهمیه اعلامی به حج رفتند

با وجود اینکه قرار بود امسال بیش از یک میلیون نفر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شوند، تعداد زائران حج تمتع کمتر از 900 هزار نفر است که در این بین زائران کشورهای آسیایی بدون احتساب کشورهای عربی بیشترین تعداد حاجی را دارند. 


به گزارش فارس، در حالی که عربستان از برپایی حج تمتع سال جاری با حضور بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف خبر داده بود، به گفته یک منبع مطلع، ۸۹۹ هزار و ‌۳۵۳ نفر در ایام حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شدند. 
برخی از کشورها امسال با توجه به افزایش هزینه حج تمتع از سوی سعودی‌ها، درخواست کاهش سهمیه داشتند و برخی دیگر هم با بخشی از سهمیه خود به سرزمین وحی مشرف شدند. با وجود اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان برای تشرف به حج تمتع ثبت‌نام کرده بودند و سهمیه سعودی‌ها ۱۵۰ هزار نفر بود، کمتر از ۱۲۰ هزار ساکن عربستان مجوز تشرف به خانه خدا در ایام حج تمتع را پیدا کردند. 
این اقدام سعودی‌ها به منظور کنترل زائران در ایام حج تمتع صورت گرفته است و حتی به گفته یک منبع مطلع، با توجه به ادامه روند شیوع کرونا در جهان، حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف ممکن است با شرایط کنونی مشکلاتی را به همراه داشته باشد؛ چرا که در دو سال گذشته عربستان تصمیم گرفت حج تمتع را محدود و فقط با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند و به این ترتیب هیچ زائر خارجی در حج تمتع سال‌های ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ حضور پیدا نکرد. 
بر همین اساس، کاهش تعداد زائران در حج امسال از سوی سعودی‌ها برنامه‌ریزی شده بود و حتی بالا بردن هزینه‌های حج تمتع نیز بهانه‌ای برای انصراف برخی از زائران از تشرف به حج ۱۴۴۳ بود؛ چرا که در جلسات متولیان حج تمتع، مسئولان سعودی از حضور میلیونی زائران در عربستان برای انجام مناسک حج تمتع منصرف شده بودند. 
شاید یکی از دلایل نپذیرفتن درخواست جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهمیه نیز همین امر بوده است. در حالی که در کشورمان بیش از یک میلیون نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، اما به دلیل محدودیت در سهمیه کشورمان باید بیش از ۱۵ سال برای حاجی شدن منتظر بمانند. 
با وجود این، همچنان کشورهای اندونزی با بیش از ۱۰۰ هزار زائر، پاکستان با بیش از ۸۰ هزار زائر، هند با بیش از ۷۵ هزار زائر، بنگلادش بیش از ۵۰ هزار زائر، نیجریه بیش از ۴۰ هزار و ایران با بیش از ۳۹ هزار زائر بیشترین سهمیه حج تمتع ۱۴۴۳ را به خود اختصاص دادند. البته هر ساله سهمیه عربستان نسبت به سایر کشورها بیشتر است و امسال هم ۱۵ درصد کل تعداد زائران حج تمتع به سعودی‌ها اختصاص پیدا کرده است. 
اکنون حدود ۹۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف برای انجام مناسک حج تمتع در سرزمین وحی حضور دارند و به گفته مسئولان سعودی ۸۵ درصد سهمیه حج تمتع به زائران خارجی اختصاص داده شده است. بر همین اساس، ۷۷۹ هزار و ۹۱۹ نفر از زائران حج تمتع را زائران کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند و ۱۱۹ هزار و ۴۳۴ نفر از زائران حج تمتع سال جاری ساکن عربستان هستند.
همچنین امسال تناسب خاصی در تعداد زائران از نظر جنسیت در نظر گرفته شده است؛ به طوری که ۴۸۶ هزار و ۴۵۸ نفر را آقایان و ۴۱۲ هزار و ۸۹۵ نفر را بانوان
 تشکیل داده‌اند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه