اسلام با ولایت مصونیت پیدا کرد

نکته ها آیت‌الله مظاهری

  اسلام با ولایت مصونیت پیدا کرد


قضيه غدير خم تمام شد، يعنی پيغمبر اكرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع) را به عنوان جانشین معرفی کردند و فرمودند: مردم! بايد بيعت كنيد. در حالی كه اول فرمودند: هرچه گفتم از خداست و هرچه خدا بگويد بايد متابعت كنيد، ولی فرمودند: بايد بيعت كنيد. در آن آفتاب گرم و در آن بيابان بی‌آب و علف، مردم را سه روز نگه داشتند. بعد از اینکه اميرالمؤمنين(ع) را معرفی کردند، دو آيه آمده و هر دو آيه خيلی مهم است: «اَلْيَوْمَ‌ يَئِسَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا مِنْ‌ دِينِكُمْ‌ فَلا تَخْشَوْهُمْ‌ وَ اخْشَوْنِ‌» ای مردم! با ولايت دين اسلام مصونيت پيدا كرد و از كفار نترسيد. اگر ولايت و قرآن باشد، آنگاه هيچ‌كس نمی‌تواند به شما ضرر بزند و به اسلام عزيز تعرض داشته باشد. اما از خودتان بترسيد... آيه شريفه اين نكته را به مردم تذكر داد و بعد هم آيه آمد كه: «اَلْيَوْمَ‌ أَكْمَلْتُ‌ لَكُمْ‌ دِينَكُمْ‌ وَ أَتْمَمْتُ‌ عَلَيْكُمْ‌ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ‌ لَكُمُ‌ الْإِسْلامَ‌ دِيناً».
از آن موقع تا الان دين ناقص بود. در حالی كه قرآن نازل شده بود و قرآن يعنی علم ما كان و ما يكون و ما هو كائن و ما اگر آن حرف امام را هم نزنيم، به قول حاجی سبزواری قرآن يعنی كپي عالم وجود. قرآن بود، اما اين آيه می‌فرمايد: قرآن منهای ولايت ناقص است. حال كه اميرالمؤمنين(ع) به خلافت منصوب شد، اسلام كامل شد. قرآن منهای ولايت ناقص است. آيه «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ بَلِّغْ‌ ما أُنْزِلَ‌ إِلَيْكَ‌ مِنْ‌ رَبِّكَ‌ وَ إِنْ‌ لَمْ‌ تَفْعَلْ‌ فَما بَلَّغْتَ‌ رِسالَتَهُ‌ وَ الله‌ يَعْصِمُكَ‌ مِنَ‌ النّاسِ‌»، می‌گويد هيچ است و اين آيه می‌گويد: ناقص است. چه وقت تام و كامل است، وقتی بگوييم علی، قرآن و قرآن، علی. لذا اين آيه هم نازل شد. بعد هم پيغمبر اكرم(ص) سه روز ماندند و بيعت گرفتند.
پيغمبر(ص) فرمودند زن‌ها هم بايد بيعت كنند و بيعت زن‌ها اين‌گونه بود كه قدح آبی در خيمه‌ای گذاشتند و اميرالمؤمنين دست مباركشان را در آن آب زدند و از خيمه بيرون آمدند و خانم‌ها دسته دسته می‌رفتند و دستشان را در آب می‌زدند و همين جمله را می‌گفتند.  بالاخره اميرالمؤمنين(ع) منصوب به خلافت شدند و اما ما شيعيان و علی‌شناسان و مثل ابن‌ابی‌الحديد معتزلی و مثل ابن‌عربی‌ها با آن عرفانشان می‌گويند: اميرالمؤمنين(ع) كه منصوب به خلافت شده، يک امر ظاهری بود، بلكه اميرالمؤمنين(ع) در ازل خليفه بود، چنان‌كه پيغمبر اكرم(ص) در ازل پيغمبر بود. به قول پيغمبر اكرم(ص) كه می‌فرمودند: من پيغمبر بودم قبل از اينكه حضرت آدم باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه