ایران و روسیه منطقه آزاد مشترک تأسیس می‌کنند

ایران و روسیه منطقه آزاد مشترک تأسیس می‌کنند

گیلان  

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با بیان اینکه به دنبال تأسیس منطقه آزاد مشترک با کشورهای همسایه هستیم، گفت: توافقاتی با کشور روسیه در این زمینه به عمل آمده تا در آینده، منطقه آزاد مشترک را با کشور روسیه تأسیس کنیم.


سعید محمد اظهار کرد: در مذاکراتی که با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه انجام شد، هر دو کشور بر راه‌اندازی کریدور شمال جنوب تأکید کردند. اگرچه کشور روسیه در آستاراخان و از لوتوس امکان انتقال ترانزیت را دارد؛ ولی آن‌ها تعهداتی برای راه‌اندازی دارند و ما نیز تعهداتی برای احیای هر چه سریع‌تر این کریدور داریم.
وی همچنین به محدودیت‌های زیرساختی اشاره کرد و گفت: اگر هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های کشور تکمیل نشود، کشورهای دنیا منتظر ما نخواهند ماند و کریدور جدید ایجاد می‌کنند. مانند کریدور جدیدی که کشور قزاقستان تشکیل و شرق و غرب جاده ابریشم را به خود اختصاص داد و از طریق اکتائو این کریدور را احیا کرد.
محمد با اشاره به افزایش تعداد مناطق آزاد کشور به ۱۵ منطقه اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی از مناطق هشت‌گانه با سابقه، فعال و پرظرفیت کشور است که از چند وجه، ارزشمند بوده و ظرفیت ملی محسوب می‌شود. نخستین ویژگی ممتاز منطقه آزاد انزلی موقعیت قرارگیری در کریدور شمال جنوب برای ترانزیت کالاست که ظرفیت بزرگی برای کشور در حوزه تبادل کالا محسوب می‌شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور تصریح کرد: در سنوات گذشته به تکمیل کریدور شمال جنوب پرداخته نشد. این کریدور دو حلقه مفقوده در حد فاصل چابهار- زاهدان و رشت - کاسپین دارد که فعالیت در هر دو محدوده در حال انجام است و به زودی تکمیل خواهد شد.
مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد انزلی به دلیل شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب انزلی از مناطق خاص کشور تلقی می‌شود.
عیسی فرهادی در ادامه خاطر نشان کرد: با همراهی مدیران استانی و سرمایه‌گذاران، درهای شکوفایی اقتصادی در منطقه آزاد انزلی باز شود که این امر حمایت ملی را می‌طلبد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه