کشور به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس  خون‌گیری نیاز دارد

کشور به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس  خون‌گیری نیاز دارد

سمنان  

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خون‌گیری به منظور ایجاد امکان اهدای خون برای مردمان نیکوکار در مناطق روستایی کشور نیاز است.


مصطفی جمالی ابراز کرد: اکنون یک دستگاه اتوبوس خون‌گیری در گیلان و دو اتوبوس پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور برای خراسان شمالی خریداری شده است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در دیگر مناطق روستایی کشور یا اتوبوس خون‌گیری وجود ندارد یا اتوبوس‌ها قدیمی و غیر استاندارد است.
وی با اشاره به اینکه تأمین واحد سیار خون‌گیری یا اتوبوس خون‌گیری برای ایجاد امکان اهدای خون در روستاها نیاز به حمایت دولت دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با همراهی دولت و برنامه‌ریزی‌هایِ در دستور کار در دو سال آینده تعدادی اتوبوس سیار خون‌گیری برای ایجاد فرصت اهدای خون در مناطق روستایی فراهم شود.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: طبق برآورد به دست کم  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خون‌گیری برای چند سال آینده نیاز است. تأمین هر یک دستگاه اتوبوس خون‌گیری هزینه‌بر و البته ضروری است؛ چرا که در روستاها امکان ایجاد پایگاه انتقال خون ثابت وجود ندارد و بر همین اساس به تناسب جمعیت مناطق روستایی تأمین اتوبوس خون‌گیری در اولویت قرار دارد.
وی یادآور شد: پایگاه‌های انتقال خون در تمام شهرهای بزرگ کشور فعال است و در  برخی شهرها  نیاز به جابه‌جایی مکان وجود دارد و ایجاد پایگاه ثابت در مناطق روستایی و کم‌جمعیت امکان‌پذیر نیست که این خلأ با تأمین واحد خون‌گیری سیار یا همان اتوبوس خون‌گیری در حال رفع است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: پلاسما در زمینه تهیه دارو برای بیماران سرطانی کاربرد زیادی دارد و کشور به منظور صرفه‌‌جویی ارزی در زمینه تأمین دارو، طی سال‌های گذشته میانگین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور صادر و  پس از تبدیل پلاسما به دارو،  دوباره وارد کشور شد.
 وی تأکید کرد: ایران صادرات فراورده‌های خون ندارد و پلاسمای مازاد درمان به کشوری که فناوری فراوری پلاسما و تبدیل داروهای مشتق از پلاسما دارد، ارسال و پس از تبدیل پلاسما به دارو در نهایت دارو وارد کشور می‌شود.
جمالی خاطرنشان کرد: داروهای پلاسمایی که از پلاسمای ارسالی به خارج از کشور تهیه می‌شود بخشی از نیاز کشور را رفع می‌کند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه