پاسخ برجامی در ساعت صفر

براساس وعده اعلام شده، ایران نظرش درباره متن غربی را فرستاد

پاسخ برجامی در ساعت صفر

دستگاه دیپلماسی کشورمان سرانجام در ساعت صفر روز گذشته به متن پیش‌نویس «نهایی» این نهاد برای احیای برجام پاسخ داده است.


پیش از این امیرعبداللهیان در توصیف متن پیشنهادی اروپا، آن را همان متن آمریکا معرفی کرده بود. یک مقام اروپایی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این خبر را تأیید کرده اما جزئیاتی از آن منتشر نکرده است. با این حال به گزارش ایرنا، آنچنان که از مواضع تیم ایران پیداست، همچنان بر سر سه موضوع اصلی «تأمین منافع اقتصادی ایران»، «رفع نگرانی‌های پادمان» و «تضمین تکرار نشدن خروج یک‌طرفه» اختلافات وجود دارد، اگرچه وزیر امور خارجه تأکید کرده آمریکایی‌ها در دو مورد اول قول شفاهی داده‌اند که نظر ایران را تأمین کنند اما باید در متن گنجانده شود. ایسنا هم به نقل از یک منبع مطلع نوشت انتظار می‌رود تا فردا طرف اروپایی هم پاسخ ایران را بدهد.
«پالتیکو» هم در خبری به نقل از یک مقام غربی نوشته است: پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر کشف‌شده، توسط بازرسان آژانس در سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.
بر اساس بیانیه مشترک میان ایران و آژانس در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۲، ایران حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع‌بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ وجه نگرانی عدم اشاعه‌ای نداشته، صورت دهد، اما این اتفاق نیفتاد و در میان مذاکرات ایران و آژانس و برخلاف بیانیه مشترک ایران و آژانس برای پایان دادن به  پرونده‌های ادعایی؛ سه کشور اروپایی با وجود دسترسی ایران به دو مکان و ارائه اطلاعات تکمیلی، با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی مسیر تشدید فضا و تصویب قطعنامه علیه ایران را در پیش گرفتند.

مشت خالی غرب
باوجود همه این اختلافات مواضع اخیر تیم دیپلماسی کشورمان تاکنون تأثیرش را در بازار نشان داده و کاهش نسبی قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم. از طرفی طرف غربی در شرایط کنونی بحران‌های زیادی را از سر می‌گذراند. اروپایی‌ها در آستانه فصل سرما از کمبود گاز رنج می‌برند و جنگ اوکراین که دورنمایی از صلح در آن دیده نمی‌شود، دست آن‌ها را زیر ساطور مذاکرات برده است. آمریکایی‌ها هم باوجود مواضع متکبرانه، در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس قرار گرفته‌اند و آنچنان که امیرعبداللهیان گفته نیاز به انعقاد توافقی سریع و مناسب را به‌گوش او رسانده‌اند. همچنین محروم شدن بازار جهانی از نفت ایران و روسیه که در نتیجه تحریم‌های یک‌جانبه رقم خورده، قیمت انرژی را در ینگه دنیا بالا برده است.
در چنین شرایطی تاکنون مواضع رسانه‌ای هماهنگ ایران و روسیه توانسته جو روانی را به‌نفع جبهه شرقی تغییر دهد. به‌عنوان مثال محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌‌کننده ایران در توییتی نوشت: «نمی‌توانم بگویم توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به گذشته به توافق نزدیک‌تر هستیم».
امیرعبداللهیان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه «روزهای آینده بسیار مهم است» گفت: «اگر آن‌ها [آمریکایی‌ها] انعطاف‌پذیری نشان ندهند آخر دنیا نخواهد بود. آن‌گاه برای حل مسائل باقیمانده به تلاش و گفت‌وگوی بیشتری نیاز داریم». وی اضافه کرد تهران نیز مانند واشنگتن در صورت شکست مذاکرات «طرح بی» خود را دارد.
براساس گزارش‌ها مسائل پادمانی و پیشینه برنامه هسته‌ای ایران، یکی از اصلی‌ترین محور‌های اختلافات طرفین بر سر رسیدن به توافق احیای برجام بوده است. تهران انتظار دارد همراه با پذیرش متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام تکلیف پرونده تحقیقات و پرسش‌های آژانس نیز بسته شود تا ایران از روند اجرایی شدن برجام اطمینان حاصل کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه