5 هزار مورد حیوان‌گزیدگی در خراسان ‌شمالی ثبت شد

5 هزار مورد حیوان‌گزیدگی در خراسان ‌شمالی ثبت شد

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی خراسان شمالی گفت: 5 هزار مورد حیوان‌گزیدگی در ۹ ماهه امسال در استان رخ داد که با درمان به موقع، هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.


هادی نیستانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بیشترین مورد حیوان‌گزیدگی مربوط به گزش سگ است و عمده آن سگ‌های صاحب‌دار را شامل می‌شود.
وی افزود: برای تمامی این افراد که مورد حیوان‌گزیدگی قرار گرفتند، اقدامات اولیه همچون تزریق واکسن، تجویز سرم ضد هاری و شست‌وشوی زخم انجام شده است.
نیستانی با اشاره به اینکه بیماری هاری از گزش حیوان به انسان منتقل می‌شود، گفت: امکان انتقال هاری از تمامی گوشتخواران و پستانداران مانند سگ، گربه، روباه، شغال، گرگ، کفتار و حیوانات علفخوار همچون گاو، گوسفند، بز، الاغ و اسب وجود دارد .
کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر فردی دچار حیوان‌گزیدگی شود باید محل زخم و جراحت‌ها را شست‌وشو دهد و بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی برای تزریق سرم و واکسن ضد هاری مراجعه کند.
وی افزایش سطح آگاهی افراد در نحوه پیشگیری از گزش را مهم‌ترین اقدام برای کنترل حیوان‌گزیدگی دانست و گفت: خدمات درمانی حیوان‌گزیدگی و بیماری هاری به صورت رایگان ارائه می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه