دادرس و فریادرس امت

دادرس و فریادرس امت

آیت‌الله العظمی علی کریمی جهرمی

 یافتن وسیله برای روی آوردن به خدا، دعا، نیایش و دفع یا رفع بلایا و گرفتاری‌ها از اموری است که مورد تأیید شارع مقدس و قرآن کریم است؛ چنان‌که خداوند کریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الوَسِيلَهَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده:۳۵) یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای خدا پیشه کنید و وسیله‌ای به سوی او طلب نمایید و در راه او جهاد کنید؛ باشد که رستگار و سعادتمند شوید. به مناسبت این ایام عرض می‌کنیم از بزرگ‌ترین، نافذترین و مجرب‌ترین آن وسیله‌ها، توسل به مولانا حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است؛ همان آقایی که از القاب مبارکشان، «غوث الامه و غياثها» است. 
موضوع توسل به حضرت امام رضا(ع) از دیرزمان در میان شیعه، بلکه گروه‌های مختلف اسلامی و حتی غیرمسلمانان مطلبی مشهور خاص و عام است.
افراد بی‌شماری پیوسته به آن امام معصوم(ع) و پیشوای آسمانی متوسل می‌شوند و از نزدیک و دور در حرم شریفش حضور می‌یابند و حوائج و مطالب خود را در کنار آن روضه مقدسه و بارگاه ملکوتی از خداوند متعال طلب می‌کنند. به همین مناسبت سخن تنی چند از بزرگان شیعه در این باب را برای آشنایی خوانندگان عزیز می‌آوریم. 
مرحوم امین‌الاسلام طبرسی از اعلام قرن ششم، پس از ذکر دلایل و معجزات فراوانی که در حیات حضرت رضا(ع) از ایشان ظاهر شده است، می‌گوید: «و اما آنچه برای مردم پس از وفات آن بزرگوار از برکت مشهد مقدس - قبر مطهر او ـ ظاهر شده و علامات و شگفتی‌هایی که مردم خود مشاهده کرده‌اند و عام و خاص و دوست و دشمن تا امروز به آن اقرار نموده‌اند بسیار زیاد بلکه از حد احصا و شمارش بیرون است... در پرتو توسل به آن حضرت، دعاها مستجاب شده، حاجت‌ها برآورده شده و سختی‌ها و دشواری‌ها اصلاح شده است».
بعد می‌فرماید: «و ما خود بسیاری از این امور را مشاهده کرده و بدان یقین پیدا کردیم و چنان علم و آگاهی‌ای بر آن جریانات برای ما حاصل شد که شک و ریبی در آن راه ندارد و اگر بخواهیم به ذکر این موارد بپردازیم از هدف کتاب که اختصار است خارج خواهیم شد». (إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۳۲۶)
همچنین شيخ حر عاملی، محدث نامدار شیعه در باب معجزات حضرت رضا(ع)، همان کلام طبرسی را نقل کرده و سپس می‌گوید: «و من خود بسیاری از کرامات و معجزات ایشان را مشاهده کردم و برای من صورت یقین و جزم پیدا کرد همان گونه که طبرسی مشاهده کرده است. 
آری! این مطالب را در مدتی که مجاور مشهدالرضا(ع) بودم ـ که 26 سال می‌شود- دیدم و برایم یقین حاصل شد و اما آنچه از این قبیل امور شنیده‌ام از حد تواتر بالاتر است».
بعد می‌فرماید: «و من به خاطر ندارم که در این مشهد شریف دعا کرده و حاجتی را در آنجا از خدا خواسته باشم مگر اینکه بحمدالله حاجتم روا شد و مجال، گنجایش ذکر تفصیل آن مطالب ندارد و سخن به درازا می‌کشد و از این رو به اجمال اکتفا می‌کنم». (اثباه الهداه، ج3، ص298) آری! زیارت و توسل به آن حضرت، مایه نجات از بلایا و امراض و مشکلات مادی و معنوی است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه